Inlägg från: Anonym (Stefan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stefan)

Invandrare och problem

AndreaBD skrev 2019-12-07 22:42:39 följande:

Det är inte okunnigt eller absurd. Istället är det du som väljer ut just dem mest extrema exempel som inte representerar helheten. Du tar ut ETT exempel av en kulturell företeelse och säger att den inte fanns i Europa för 100 år sedan. Trodde du att allt är exakt likadant i Europa som t.ex. i mellanösten? Varför ta upp just slöjan, varför inte ta rösträtt istället? Kvinnor fick inte rösta för 100 år sedan. Och de får t.o.m. det i nuläget i t.ex. mellanösten, och även i Saudiarabien. Vilket också är ett sånt extremexempel! Saudiarabien är mycket värre än andra muslimska länder och istället för att utgå ifrån ett genomsnitt, utgår du ifrån extremen. 

I koranen står att mannen får slå sin fru (i nödfall, om inget annat hjälper), och jag VET att det uttryckligen står i bibeln att man SKA slå sina barn. Det tycker jag verkar nästan värre. 

Och räcker inte det här:

"- En nygift kvinna måste vara oskuld, annars skall hon stenas till döds. (5 Mos 22:13-14, 20-21)"

Som sagt, jag utgår inte ifrån extrema samhällen utan från genomsnittet. Man kan ta ett mer genomsnittligt muslimskt land så som Turkiet, Marokko eller något liknande. Inga steningar där, men man hamnar utanför hela samhället om man inte följer samhällets moralkoncept. Och det var definitivt så i Sverige för 100 år sedan. Och det var illa det också. 

Och jag ska säga också: Min mormor och hennes mamma gick inte ut utan hatt och gick inte i kyrkan utan att täcka huvudet, för ungefär 100 år sedan. Det var visserligen inte i Sverige, men i Tyskland, och i sydeuropeiska länder så som Italien har det funnits kvar för inte alls länge sedan. I Rom kommer man inte in i Petersdomen om axlar eller knän inte är täckta. Vi fick INTE komma in för att vi var för lättklädda i värmen. Och det var bara 5 år sedan. 

Det jag reagerar på är att likställa MENA med Sverige för 100 år sedan. Det är extremt okunnigt och ignorant.
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 10:00:41 följande:

Jag har just gett dig massor med anledningar och belägg som talar emot att det skulle vara okunnigt eller ignorant. Du bara upprepar ditt påstående utan att ge något som stödjer det. 

Herregud. Mellanöstern och Afrika är i princip uteslutande klansamhällen med obefintlig/korrupt stat. Samhällen där religionen har en helt avgörande roll för ALLT. Oförätter klaras ut inom klanen. Att jämföra dessa samhällen med Sverigr 1919 är absurt. Läs tex utmärkta "Mellan klan och stat" av Per Brinkemo.

Tar man en stor andel människor från utpräglade klansamhällen och sätter dem i världens mest individualiserade och sekuläriserande länder är det som att förvara krutet vid kaminen.
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 10:00:41 följande:

Jag har just gett dig massor med anledningar och belägg som talar emot att det skulle vara okunnigt eller ignorant. Du bara upprepar ditt påstående utan att ge något som stödjer det. 

Herregud. Mellanöstern och Afrika är i princip uteslutande klansamhällen med obefintlig/korrupt stat. Samhällen där religionen har en helt avgörande roll för ALLT. Oförätter klaras ut inom klanen. Att jämföra dessa samhällen med Sverigr 1919 är absurt. Läs tex utmärkta "Mellan klan och stat" av Per Brinkemo.

Tar man en stor andel människor från utpräglade klansamhällen och sätter dem i världens mest individualiserade och sekuläriserande länder är det som att förvara krutet vid kaminen.
    KillBill skrev 2019-12-08 09:42:34 följande:

Är det inte bättre att du kolla själv än att spekulera? 

www.scb.se/contentassets/3efa242002d943e8bd57debe22cdad82/be0101-utrikes-fodda-kom-fland-2018.xlsx

I 171 av landets 290 kommuner är mindre än 10% av befolkningen födda utanför EU. Idag har både M och SD anslutit sig till socialdemokraternas linje att EBO är och har varit mycket skadligt för integrationen. Det är bra. Jag kan dock tycka att moderaterna kommer för lätt undan. M var ju med och instiftade denna lag som varit så skadlig för integrationen. 

Och andelen födda utanför EU i hela Sverige är 1m. Dvs 10% av befolkningen. Säg att det bor 2 miljoner i dessa 171 kommuner och 5% idag är födda utanför eu. Att öka upp deras andel till snittet skulle därmed innebära att de fick ett tillskott av 100 000 personer.

Om ALL invandring ströps hade kanske denna omfördelning gjort en LITEN skillnad. Med nuvarande takt släpper vi dock in över 50 000 per år (asyl+anhöriga) mao har detta "utrymme" ätits upp på bara två år och alla nuvarande ghetton är helt intakta.

Att tro att slopande av EBO på något sätt skulle förbättra situationen mer än ytterst marginellt kan inte ens den mest svagbegåvade tro på
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-08 10:15:07 följande:

Man kan återgå till de regler som gällde innan den borgerliga regeringen med moderaterna i spetsen 1994 införde EBO. Innan EBO var bidragen kopplade till att en flykting valde att bosätta sig på den ort och plats som anvisats. Det fungerade före 1994. Varför skulle det inte fungera idag?

Seriöst spelar du korkad medvetet? Klart det var enklare 1994 när bostadsmarknaden var en helt annan. Det fanns fortfarande gott om plats i sossarnas gamla betonghetton.

Nu är dessa ghetton i desperat behov av renovering som beräknas kosta långt över 500 miljarder. Det finns inte en enda tom lägenhet någonstans. HUR ska du hitta dessa bostäder? "Bygg mer" räcker inte som svar

Detta skulle kosta (utöver de 500 miljarder som krävs för att renovera befintliga betongklumpar) hubdratals miljarder. HUR ska du få fram dessa pengar? VEM betalar?
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:30:47 följande:

Varför är du så otrevlig?

Du kanske har rätt i att det är svårare idag för det fattas så mycket bostäder, vilket beror på borgarna sålde ut allmännyttan och därmed gjorde massa människor bostadslösa.

Dom som inte har råd att betala dyrt för en bostadsrätt eller betala absurda hyror, har idag väldigt få möjligheter att få ett eget boende.

När kommunen hade hand om och ansvar för en del av bostadsmarknaden så fanns inte det problemet i samma utsträckning på långa vägar. 

Men det är typisk borgarpolitik, gynna dom välbeställda på utsattas bekostnad.

Du verkar mer intresserad av att säga att borgarna varit dåliga än att prata om dagens problem..Hur ska pengarna fram exakt? Att "kommunen ska ta ansvar" är inget svar på frågan ÖHT.

Mella 1993-2006 byggdes det i snitt färre bostäder per år än vad det gjorde 2006-2014. Så att allt är borgarnas fel är mao lögn.
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-08 10:32:41 följande:

Du utrycker dig extremt otrevligt förstår du det? Jag vet inte hur gammal du är men bostadsbristen var redan stor 1994  i storstäder som Stockholm Göteborg och Malmö. EBO förvärrade situationen.  

Ok så bostadmarknaden 2019 och 1994 var likvärdiga mao. OK. Färdigdiskuterat med dig, går inte att ta dig på allvar..
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:24:37 följande:

Jag tänker att man som nyanländ blir placerad i en kommun kort och gott utdelas man en boendeort, 

Jag vet inte vem som ska göra det men kanske invandrarverket.

När man har fått sitt uppehållstillstånd och är självförsörjande är man självklart fri att flytta i och utanför landet precis som alla andra.

Men så länge man lever på andras pengar får man lov att finna sig i andras villkor.

Hur ska alla de som placeras i småorter som redan har hög arbetslöshet kunna bli självförsörjande med de dåliga förutsättningar dd redan har? Det du föreslår garanterar i princip livslångt bidragsberoende.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:40:15 följande:

Möjligt, men dom lägenheter som byggdes var dyra bostadsrätter som bara dom som har gott om pengar hade råd med.

Jag pratar om bostäder som även den som är låginkomsttagare kan ha råd att bo i.

Och såna skiter borgarna i och det är ingen lögn, hur mycket du än vill att det ska vara det. 

Du får det svar jag väljer att ge dig, jag är ingen politiker, men ett förslag vore kanske att höja skatterna, idag är klyftorna skyhöga, åtminstone vore det en början.

Var ingen jätteskillnad på hur beståndet av bostäder som byggdes mellan de två olika perioderna såg ut. Var ju knappast så att det byggdes många svinbilliga bostäder 1994-2006. Men sitt kvar du i din bekväma bubbla när allt var "borgarnas fel".

Den enda gången det byggts massivt med "billiga" bostäder var under miljonprojektets dagar. Och vi såg ju alla hur bra det blev. En tid när Sverige var extremt rikt och hade en makalös tillväxt varje år. Motsatsen till idag.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:41:28 följande:

Dom har samma förutsättningar som alla andra som bor på dom småorterna. 

Ok så människor som bara pratar arsbiska, har ingen eller liten skolgång, ofta är analfabeter i vuxen ålder, och väldigt sällan har haft ett jobb som motsvarande finns i Sverige har alltså "samma förutsättningar" som de som är födda här?

De infödda bidragsberoende svenskarna får ju flytta vart fan de vill. Så då är det ju inte samma förutsättningar eller hur?

Man har dessutom provat detta tidigare med en frist på några år. Efrer dessa år flyttade ALLA dit jobben fanns.
  • Anonym (Stefan)
    AndreaBD skrev 2019-12-08 11:04:31 följande:

Som sagt, jag reserverar mig lite grann där, eftersom mina erfarenheter av hur det var för 40 eller 50 år sedan är ifrån Tyskland, inte Sverige. Men du syftade väl också på Europa/västvärlden i motsats till mellanösten och Afrika? Sedan har jag förstås inga personliga erfarenheter ifrån hur det var för 100 år sedan. Men då bestämde man inte helt fritt över sitt liv heller, det var hela byn som kunde blanda sig i.

Men jag får hela tiden intrycket att du jämför det du har läst i dessa böcker med NYTIDENS Sverige. Det händer mycket på 100 år, framför allt på dem senaste 100 åren. Du behöver bara titta på ett Amish-samhälle i USA, så får du ett ganska exakt intryck av hur det var i Sverige för 100 år sen. Och jag tycker inte att skillnaden i samhällsstrukturerna verkar särskilt stor eller avgörande. Det är mest skillnader i detaljer. Ett klansamhälle är bara en annan variant av samhälle. Det kan finnas lika mycket förtryck i en familj/släkt eller i ett by-gemenskap, och det har definitivt funnits stor-familjer, släkt, adelsfamiljer och liknande i väst som har fungerat precis som såna klans. Om du nu pratar om förtryck av kvinnor. Om du tänker på annat, så ser jag inte hur det skulle vara relevant.

Det jag pratar om är skillnader i värderingar. Det är eoner av skillnader mellan en Syrier och tex en jugge. De sistnämnda har i det mesta väsentligt rätt mkt gemensamt med den europeiska kulturen överlag. Man märker att du inte alls är insatt i ämnet och skulle verkligen råda dig att läsa boken jag rekommenderade.

Annars kan du läsa myckrt på nedan länk (som också inbegeiper de enorma problem som nu också finns i Tyskland.

Detta fanns INTE i Sverige (eller Tyskland) för 100 år sedan..Man måste nästan tillbaka till vikingatiden för att hitta samma typer av klanstrukturer.

timbro.se/smedjan/snart-kan-det-vara-for-sent-att-stoppa-klankriminaliteten/
Svar på tråden Invandrare och problem