• MidnightCami

Kan inte träna p.g.a illamående

Hej! Är gravid med första barnet och hade bestämt mig att jag skulle ?leva som vanligt? när jag blev gravid.

Det gick ganska bra till v.7 då illamåendet slog ner som en bomb, nu är jag i v.10 och det har nästan blivit värre, mår illa från morgon till kväll och måste äta lergigan för att kunna jobba (som knappt hjälper)

Innan jag blev gravid tränade jag på gym minst 4 dagar i veckan, jag försökte träna efter v.7 och jag klarar av ca 15-20 min innan jag håller på att kräkas mitt på gymmet.

Träningen gör illamåendet 10ggr värre, nu går jag bara långpromenader, det funkar bättre.

Är det någon mer som varit i samma sits? Ska man bara acceptera läget och vänta till illamåendet ger med sig längre fram?

Jag känner mig så usel när jag hör och läser om alla andra gravida som kör på som vanligt, jag är verkligen ingen klenis som ger upp i första taget men detta fixar jag verkligen inte.

• Svar på tråden Kan inte träna p.g.a illamående
  • Ebo88

Jämför dig inte med andra. Varje graviditet är unik för den individuella kvinnan .

Tråkigt att du ska behöva må illa och inte kunna göra vad du är van vid, men det är en kort period och förhoppningsvis så släpper illamåendet snart och du kan börja leva mer som du är van vid.

Det är väldigt tråkigt, men du ska inte känna dig usel. Ibland måste vi lyssna till våra kroppar även om vi inte gillar det.

Jag är en aktiv person, tränar mycket och är ofta iväg på saker men under mina graviditeter är jag sängliggandes pga risk för förtidsbörd så vid v.15 blir det i princip sängläge för hela slanten. Skit tråkigt men det är vad det är.

• Purple Haze of Sweden

Är du illamående och inte kan träna så är det väl bara att låta bli att träna. Säger jag som aldrig satt min fot på ett gym under hela mitt liv. Brukar istället ta en 1-mila rask promenad varje dag eller ett par mil på min mountainbike när vädret så tillåter. Men å andra sidan... ett rejält regnställ och rejäla stövlar så fixar jag även det kraftigaste skyfall.

Tillhör dom som hellre vistas ute i naturen än bland massa svettiga stinkande individer på ett gym. Skrattande

• pappersdocka

Hej!

Innan jag blev gravid tränade jag också ca 4 ggr i veckan. Nu när jag är gravid har jag varit illamående och så sjukt trött att jag inte orkat ta mig till gymmet, och när jag väl gjorde det blev illamåendet värre. Kände mig superdeppig och väldigt stressad över att jag inte kunnat träna.

Nu är jag i vecka 15 och de senaste 2 veckorna har det varit bättre. Jag har tränat ca 2-3 ggr i veckan och mår bättre när jag tränat. Dock så blir det väldigt tidigt i säng dom dagar jag tränat. Hoppas att det blir bättre för dig längre fram.

• Anonym (H)

Jag är i vecka 18 och jag mår SKIT av fysisk ansträngning. Blir illamående, yr och svimfärdig. Kan liksom knappt stå upp i en längre period utan måste sätta mig ner. Skulle absolut inte orka med gymmet.. Knappt jag orkar med en promenad. Jag blir lite stressad av att läsa hur man säger att gravid ska ta en promenad om dagen när jag inte orkar ett skit!

Svar på tråden Kan inte träna p.g.a illamående