• Emz02

Elak svärmor

Hej, förlåt för mycket text.

Jag o min partner har haft en hemlig relation i snart 3 år (pga en stor ålderskillnad som vår familj inte accepterade), i december blev jag gravid o det blev dags att dela med sig om nyheten för alla familjemedlemmar. Inklusive svärmor, som jag enda sen start stört mig lite på pga att hon alltid ska stå i centrum. Men eftersom det är min mans mor har jag alltid respekterat henne.

Med tiden störde jag mig bara mer o mer på henne, några exempel på saker hon gjorde är: vi hade sagt att ingen fick komma till förlossningen ändå är hon där 10 min efter jag fött sonen o vill komma in, hon ljuger för min man att hon är mycket sjukare än vad hon är för att han ska ?ta hand om henne?, hon klagar konstant o höjer sig själv till skyarna o sänker ner alla andra i jorden. Hon tror helt enkelt att jorden cirkulerar runt henne.

Till poängen, vår son är förtidigt född o därför har vi valt att vara reserverade med vilka som får träffa honom och inte. Vilket alla respekterat, förutom hon. För några veckor sen sa hon att vi inte respekterar henne o började skälla ut oss (främst mig) för att vi inte låter hennes kompisar träffa sonen, hon säger att det är deras ?kultur? o det är tradition. Jag sa då att vi väntar tills han är 6 månader, egentligen ville jag inte men jag kunde tänka mig gå utanför mina principer för att det är min svärmor. Helt plötsligt börjar hon prata skit om min mor, säga att jag är en dålig mamma, att min partners ex var bättre än mig, att vi kommer göra slut osv. Min partner skäller ut henne o hon ber om ursäkt 2 dagar senare.

Denna vecka var vi hos min familj o min partner betedde sig otroligt skumt, vi kommer hem efter 4 dagar o han uttrycker helt plötsligt att jag ska anpassa mig efter hans mamma för ?hon har faktiskt hjälpt oss mycket? O hon har ångest så det är jobbigt för henne. Jag inser då att han har gått o sagt vissa saker om min familj till sin mor, som jag sagt i förtroende till honom o det var därför hon tog sig rättan att säga vissa saker om min mamma.

Jag blir arg för jag har aldrig pratat negativt om Min svärmor, trotts att jag tyckt o tänkt vissa saker. Detta av respekt just för att det är min svärmor. Ändå tar han sig rätten att säga personliga grejer om min familj till henne. Han säger att jag ska acceptera det för att hans mamma har varit så snäll mot mig, o om någon är snäll ska man ha överseende.

vilket ja i vanliga fall, men det finns oxå vissa gränser man inte överstiger. Jag sa att om han inte respekterar mig tillräckligt mycket för att vara tyst om vissa grejer när jag ber honom, så är han inte en person jag kan lita på.

Han tycker inte att hans mamma är ?vem som helst o att han får säga vad han vill till henne?, o att hon är elak mot mig ska jag ha överseende med för hon har hjälpt oss mycket med exempelvis pengar. Men han får tydligen säga vad som helst om min mamma för att hon är en dålig mamma i hans ögon.

Så nu är vi här, men vad tycker ni? Ska jag ha överseende? Blir så förvirrad

• Svar på tråden Elak svärmor
  • Emz02
    Anonym (?) skrev 2019-11-26 08:49:10 följande:

Hur stor åldersskillnad talar vi här? Ditt nick säger 02, är det ditt födelseår?? Och din man har en mamma som snart behöver flytta in och tas hand om?

Han är ca 10 år äldre än mig. Nej hans mamma behöver inte tas hand om men hon är avundsjuk för att vi bor närmare hans far än henne. Hon tycker att hon har gjort mest för oss o därför ska vi göra allt för henne i princip, vilket han nu oxå börjar tycka.
  • Anonym (?)
    Emz02 skrev 2019-11-26 16:46:14 följande:

Han är ca 10 år äldre än mig. Nej hans mamma behöver inte tas hand om men hon är avundsjuk för att vi bor närmare hans far än henne. Hon tycker att hon har gjort mest för oss o därför ska vi göra allt för henne i princip, vilket han nu oxå börjar tycka.

Fast 10 år är inte en särskilt stor åldersskillnad egentligen. Låter däremot som att mamman egentligen är minsta problemet, din man verkar inte som en höjdare. Jag rekommenderar parterapi om du inte vill lämna
  • Emz02
    Anonym (?) skrev 2019-11-26 19:50:32 följande:

Fast 10 år är inte en särskilt stor åldersskillnad egentligen. Låter däremot som att mamman egentligen är minsta problemet, din man verkar inte som en höjdare. Jag rekommenderar parterapi om du inte vill lämna

Parterapi skulle han aldrig gå med på. Han tycker våra problem är våra, förutom hans mamma som undantag då haha.

Känns oxå lite tidigt att ge upp nu.
  • Anonya
    Anonym (?) skrev 2019-11-26 19:50:32 följande:
    Om 10 år är mycket eller inte beror på åldern. Enligt presentationen är TS 17 år och om det är så är det väldigt stor skillnad, speciellt då de varit ett par i tre år. 
  • Anonym (?)
    Anonya skrev 2019-11-26 21:14:50 följande:

Om 10 år är mycket eller inte beror på åldern. Enligt presentationen är TS 17 år och om det är så är det väldigt stor skillnad, speciellt då de varit ett par i tre år. 

Sant.

Men då skulle jag åter hamna på att huvudproblemet är mannen. Som dels verkar kontrollerande och då dels inledde en relation med en 14 åring när han själv var 24.

De misstag som är gjorda är gjorda men här finns varningaklockor som jag anser säger att TS borde lämna eller iaf separera ett tag och se om något ändras
  • Anonym (h)

Det är din partner som är problemet.
    Beställ tid på familjerådgivning. Vägrar han följa med så gå dit själv.
    Du måste ju göra någonting så att han fattar att det är allvar.

• Anonym (Louise)

Ni måste prata igenom det här snart TS. Innan det gått alldeles för långt. Det kommer inte att bli bättre av sig självt.

Han gjorde fel som pratade om din mamma med sin mor. Jag skulle blivit väldigt ledsen och besviken.

Tyvärr låter det som att han kommer sätta sin mor främst nu och i fortsättningen. Därför är det viktigt att ni pratar om detta snart, så att det förhoppningsvis kan ändras.

Är du väldigt ensam TS? Det låter i din text som att du mer eller mindre bara har din man, och att du står i nån beroendeställning till honom.

Jag tycker att du ska föreslå familjerådgivning via kommunen. Säg att du vill tala ut om hur ni har det så att det ska bli så bra som möjligt mellan er. Att det kan vara bra med en utomståendes perspektiv.

Vill inte han så gå själv TS! Och umgås med din mamma om du vill det. Bjud hem henne till dig.

Stå på dig TS! Han är din jämlike partner, inte din chef.

• Anonym (Louise)
    Sasu skrev 2019-11-26 07:30:14 följande:

Tycker du resonerar bra angående förlossningen, hon skulle absolut inte kommit dit direkt efteråt, sen har hon ingen rätt att visa upp din son för hennes vänner.

Att ha ångest är heller ingen ursäkt för hennes dåliga beteende. Hon har gjort fel, din sambo har gjort fel genom att berätta om din familj för henne.

Tycker dock ni ska prata om detta, bara du och styvmamman.

Jag tycker inte direkt om min svärmor, hon är ju snäll och så, men att varenda gång vi åker och hälsar på så blir det som en lektion i föräldraskap (riktat endast mot mig, inte min sambo) och att jag gör vissa saker helt fel är ju inte direkt så roligt. Så fasar varje gång vi ska dit. Dessa lektioner kommer från en svärmor som festade och söp skallen av sig medans hennes söner satt i andra rummet, slängde ut dom från lägenheten ifall de var för högljudda.

Men nu när jag är lite erfaren i min mammaroll så har jag börjat säga till min svärmor att det får räcka nu, i somras skulle hon lägga på en tjock filt på min dotter när det var 30 grader värmt, fick ju helt enkelt säga till på skarpen, då blev hon väldigt respektfull och respekterade min åsikt.

Så tycker att ni ska sätta er ner och prata igenom detta så hon får höra hur du känner och du får höra hur hon känner. Sen kanske komma fram till någon överenskommelse?

Skrattade igenkännande när jag läste ditt inlägg. Kanske delar vi svärmor? Varje gång vi ses får jag en ordentlig dos med föräldrakunskap. Svärmor vet exakt hur jag ska göra med barnen när det gäller uppfostran, vad de ska äta eller inte äta, vad de ska dricka, vilka leksaker de ska leka med, hur vi ska klä dom varje dag, vad vi ska prata med dom om osv i all oändlighet. Hon pekar med hela handen.

Det lustiga i det hela är att hon själv var otroligt frånvarande under i princip hela sina barns uppväxt. Det var släktingar som fick gå in och ta hand om hennes barn...
  • Sasu
    Anonym (Louise) skrev 2019-11-28 00:50:38 följande:
    Skrattade igenkännande när jag läste ditt inlägg. Kanske delar vi svärmor? Varje gång vi ses får jag en ordentlig dos med föräldrakunskap. Svärmor vet exakt hur jag ska göra med barnen när det gäller uppfostran, vad de ska äta eller inte äta, vad de ska dricka, vilka leksaker de ska leka med, hur vi ska klä dom varje dag, vad vi ska prata med dom om osv i all oändlighet. Hon pekar med hela handen.

Det lustiga i det hela är att hon själv var otroligt frånvarande under i princip hela sina barns uppväxt. Det var släktingar som fick gå in och ta hand om hennes barn...
    haha ja, Min sambo är ju en perfekt pappa enligt svärmor, hon tyckte heller inte att han skulle stanna hemma på sina 10 dagar eller ta semester under de första veckorna efter förlossningen, för då förlorar han en massa inkomst och bebisen skulle inte vilja vara med honom ändå, utan skulle bara vilja vara med mamma.
    Tur att jag har en sambo som inte lyssnar på sin mamma till 100% :P

Vi ska dit nästa helg igen och jag ser absolut inte fram emot det!
  • Emz02

Vi pratade nyss men det slutade bara i kaos. Han sa att det är han som tar de slutgiltiga besluten o att det är bättre om vi gör slut. Så ja, där har vi resultatet mina vänner haha. Killar=Smuts

• Anonym (Härskare)
    Emz02 skrev 2019-11-29 00:11:32 följande:

Vi pratade nyss men det slutade bara i kaos. Han sa att det är han som tar de slutgiltiga besluten o att det är bättre om vi gör slut. Så ja, där har vi resultatet mina vänner haha. Killar=Smuts

Han använder härskartekniker för att du ska foga dig efter han. Därför han pratar om att göra slut hela tiden, det är för att skrämma dig.

Snälla lämna han!
  • Anonym (h)
    Emz02 skrev 2019-11-26 01:05:22 följande:

Hej, förlåt för mycket text.

Jag o min partner har haft en hemlig relation i snart 3 år (pga en stor ålderskillnad som vår familj inte accepterade), i december blev jag gravid o det blev dags att dela med sig om nyheten för alla familjemedlemmar. Inklusive svärmor, som jag enda sen start stört mig lite på pga att hon alltid ska stå i centrum. Men eftersom det är min mans mor har jag alltid respekterat henne.

Med tiden störde jag mig bara mer o mer på henne, några exempel på saker hon gjorde är: vi hade sagt att ingen fick komma till förlossningen ändå är hon där 10 min efter jag fött sonen o vill komma in, hon ljuger för min man att hon är mycket sjukare än vad hon är för att han ska ?ta hand om henne?, hon klagar konstant o höjer sig själv till skyarna o sänker ner alla andra i jorden. Hon tror helt enkelt att jorden cirkulerar runt henne.

Till poängen, vår son är förtidigt född o därför har vi valt att vara reserverade med vilka som får träffa honom och inte. Vilket alla respekterat, förutom hon. För några veckor sen sa hon att vi inte respekterar henne o började skälla ut oss (främst mig) för att vi inte låter hennes kompisar träffa sonen, hon säger att det är deras ?kultur? o det är tradition. Jag sa då att vi väntar tills han är 6 månader, egentligen ville jag inte men jag kunde tänka mig gå utanför mina principer för att det är min svärmor. Helt plötsligt börjar hon prata skit om min mor, säga att jag är en dålig mamma, att min partners ex var bättre än mig, att vi kommer göra slut osv. Min partner skäller ut henne o hon ber om ursäkt 2 dagar senare.

Denna vecka var vi hos min familj o min partner betedde sig otroligt skumt, vi kommer hem efter 4 dagar o han uttrycker helt plötsligt att jag ska anpassa mig efter hans mamma för ?hon har faktiskt hjälpt oss mycket? O hon har ångest så det är jobbigt för henne. Jag inser då att han har gått o sagt vissa saker om min familj till sin mor, som jag sagt i förtroende till honom o det var därför hon tog sig rättan att säga vissa saker om min mamma.

Jag blir arg för jag har aldrig pratat negativt om Min svärmor, trotts att jag tyckt o tänkt vissa saker. Detta av respekt just för att det är min svärmor. Ändå tar han sig rätten att säga personliga grejer om min familj till henne. Han säger att jag ska acceptera det för att hans mamma har varit så snäll mot mig, o om någon är snäll ska man ha överseende.

vilket ja i vanliga fall, men det finns oxå vissa gränser man inte överstiger. Jag sa att om han inte respekterar mig tillräckligt mycket för att vara tyst om vissa grejer när jag ber honom, så är han inte en person jag kan lita på.

Han tycker inte att hans mamma är ?vem som helst o att han får säga vad han vill till henne?, o att hon är elak mot mig ska jag ha överseende med för hon har hjälpt oss mycket med exempelvis pengar. Men han får tydligen säga vad som helst om min mamma för att hon är en dålig mamma i hans ögon.

Så nu är vi här, men vad tycker ni? Ska jag ha överseende? Blir så förvirrad

hur går det ts?
  • Anonym (Skitihenne)

Jag läser en massa röda signaler av det du skriver.

Först är barnet ingen leksak, och självklart ska svärmor och mormor få träffa bebisen men att visa upp den för sina vänner?? Nej tack! Det bestämmer ni som föräldrar och inte svärmodern.

Att han inte låter dig åka och hälsa på din mamma? Vem tror han att han är? Att din mamma inte är en bra mamma i hans ögon...tja hans mamma verkar inte vara en ängel där heller.

Varför skulle han berätta dina ?hemligheter? eller problem med familjen etc för sin mamma? Går han på grundskolan fortfarande eller? Nää det där låter för mycket!

När man skaffar sig barn så skaffar man sig sin egen familj. Det betyder inte att han ska skita i sin mamma, utan att han ska vara din trygga stöd och inte tvärtom.

Det är så jädrans jobbigt att ha ett barn ihop med någon som inte delar ens åsikter men det är jo så det är, man får prata ihop sig och diskutera så man kommer fram till en lösning för att kunna uppfostra barnet på bästa sätt.

Hans mamma ha haft sin chans och nu är det din tur. Har man råd man vill dela med sig är en sak men vill man pusha på sin åsikt är en annan.

Att behöva stå ut med henne bara för att går jo inte om hon inte byter attityd. Personligen bryr jag mig inte att det är en svärmor, hon får visa respekt, oavsett kultur religon och ålder, så ska man respektera ens barns respektive för att få en chans att ?vara med? i ens nära cirkel.

Prata med din man, diskutera, kompromissa, men det är från båda sidorna och inte att det är bara du som ska offra, ni delar ett liv tillsammans, ert liv delas inte med andra. Så är det jo bara. Annars får han gå tillbaks till mammas livmoder, hon kommer stå ut med honom några dagar tro ???????????

• Anonym (lojalitet respekt)

Det låter som att din man har en sjuk relation till sin mamma. De som man behöver ha överseende med är att det är svårt för honom själv att inse det. Svårt att se nyktra ögon på en relation när man är i den. En utomstående ser mer. Men om du säger något så är du inte helt utomstående så dig lyssnar han inte helt på. Fast det är sorgligt att han sagt att han hellre gör slut än slutar berätta saker till sin mamma som du sagt i förtroende. Och också att han är respektlös o otrevlig gentemot din mamma. Det tycker jag han borde förstå att man inte gör.
    Jag tycker det är tråkigt om en man måste välja mellan sin fru o sin mamma men det är självklart att man ska välja frun i det läget. Här måste han ju göra det för hon vill ju inte ert bästa. Hon har ju sagt att hans ex är bättre än dig till exempel. Hon besöker efter tio min  på förlossning helt respektlöst och hon mår säkert inte bra men hon kan inte tillåta sig förstöra för andra för det. 
    Jättetråkigt att hon använder saker som du har sagt i förtroende för att få honom illa till mods när han umgås med din familj. Verkar vara en person som är manipulativ och vill så in splittring. 
    Jag tycker du borde säga till din man att tala med någon utomstående om sin osunda relation till sin mamma. För att det kan bli så att du inte klarar av det att eran relation spricker. Och det kan du säga. För att ärlighet förtroende o lojalitet är ju viktiga grundstenar i ett förhållande.

Svar på tråden Elak svärmor