Inlägg från: Anonym (Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Louise)

Elak svärmor

Ni måste prata igenom det här snart TS. Innan det gått alldeles för långt. Det kommer inte att bli bättre av sig självt.

Han gjorde fel som pratade om din mamma med sin mor. Jag skulle blivit väldigt ledsen och besviken.

Tyvärr låter det som att han kommer sätta sin mor främst nu och i fortsättningen. Därför är det viktigt att ni pratar om detta snart, så att det förhoppningsvis kan ändras.

Är du väldigt ensam TS? Det låter i din text som att du mer eller mindre bara har din man, och att du står i nån beroendeställning till honom.

Jag tycker att du ska föreslå familjerådgivning via kommunen. Säg att du vill tala ut om hur ni har det så att det ska bli så bra som möjligt mellan er. Att det kan vara bra med en utomståendes perspektiv.

Vill inte han så gå själv TS! Och umgås med din mamma om du vill det. Bjud hem henne till dig.

Stå på dig TS! Han är din jämlike partner, inte din chef.

• Anonym (Louise)
    Sasu skrev 2019-11-26 07:30:14 följande:

Tycker du resonerar bra angående förlossningen, hon skulle absolut inte kommit dit direkt efteråt, sen har hon ingen rätt att visa upp din son för hennes vänner.

Att ha ångest är heller ingen ursäkt för hennes dåliga beteende. Hon har gjort fel, din sambo har gjort fel genom att berätta om din familj för henne.

Tycker dock ni ska prata om detta, bara du och styvmamman.

Jag tycker inte direkt om min svärmor, hon är ju snäll och så, men att varenda gång vi åker och hälsar på så blir det som en lektion i föräldraskap (riktat endast mot mig, inte min sambo) och att jag gör vissa saker helt fel är ju inte direkt så roligt. Så fasar varje gång vi ska dit. Dessa lektioner kommer från en svärmor som festade och söp skallen av sig medans hennes söner satt i andra rummet, slängde ut dom från lägenheten ifall de var för högljudda.

Men nu när jag är lite erfaren i min mammaroll så har jag börjat säga till min svärmor att det får räcka nu, i somras skulle hon lägga på en tjock filt på min dotter när det var 30 grader värmt, fick ju helt enkelt säga till på skarpen, då blev hon väldigt respektfull och respekterade min åsikt.

Så tycker att ni ska sätta er ner och prata igenom detta så hon får höra hur du känner och du får höra hur hon känner. Sen kanske komma fram till någon överenskommelse?

Skrattade igenkännande när jag läste ditt inlägg. Kanske delar vi svärmor? Varje gång vi ses får jag en ordentlig dos med föräldrakunskap. Svärmor vet exakt hur jag ska göra med barnen när det gäller uppfostran, vad de ska äta eller inte äta, vad de ska dricka, vilka leksaker de ska leka med, hur vi ska klä dom varje dag, vad vi ska prata med dom om osv i all oändlighet. Hon pekar med hela handen.

Det lustiga i det hela är att hon själv var otroligt frånvarande under i princip hela sina barns uppväxt. Det var släktingar som fick gå in och ta hand om hennes barn...
Svar på tråden Elak svärmor