• Emz02

Elak svärmor

Hej, förlåt för mycket text.

Jag o min partner har haft en hemlig relation i snart 3 år (pga en stor ålderskillnad som vår familj inte accepterade), i december blev jag gravid o det blev dags att dela med sig om nyheten för alla familjemedlemmar. Inklusive svärmor, som jag enda sen start stört mig lite på pga att hon alltid ska stå i centrum. Men eftersom det är min mans mor har jag alltid respekterat henne.

Med tiden störde jag mig bara mer o mer på henne, några exempel på saker hon gjorde är: vi hade sagt att ingen fick komma till förlossningen ändå är hon där 10 min efter jag fött sonen o vill komma in, hon ljuger för min man att hon är mycket sjukare än vad hon är för att han ska ?ta hand om henne?, hon klagar konstant o höjer sig själv till skyarna o sänker ner alla andra i jorden. Hon tror helt enkelt att jorden cirkulerar runt henne.

Till poängen, vår son är förtidigt född o därför har vi valt att vara reserverade med vilka som får träffa honom och inte. Vilket alla respekterat, förutom hon. För några veckor sen sa hon att vi inte respekterar henne o började skälla ut oss (främst mig) för att vi inte låter hennes kompisar träffa sonen, hon säger att det är deras ?kultur? o det är tradition. Jag sa då att vi väntar tills han är 6 månader, egentligen ville jag inte men jag kunde tänka mig gå utanför mina principer för att det är min svärmor. Helt plötsligt börjar hon prata skit om min mor, säga att jag är en dålig mamma, att min partners ex var bättre än mig, att vi kommer göra slut osv. Min partner skäller ut henne o hon ber om ursäkt 2 dagar senare.

Denna vecka var vi hos min familj o min partner betedde sig otroligt skumt, vi kommer hem efter 4 dagar o han uttrycker helt plötsligt att jag ska anpassa mig efter hans mamma för ?hon har faktiskt hjälpt oss mycket? O hon har ångest så det är jobbigt för henne. Jag inser då att han har gått o sagt vissa saker om min familj till sin mor, som jag sagt i förtroende till honom o det var därför hon tog sig rättan att säga vissa saker om min mamma.

Jag blir arg för jag har aldrig pratat negativt om Min svärmor, trotts att jag tyckt o tänkt vissa saker. Detta av respekt just för att det är min svärmor. Ändå tar han sig rätten att säga personliga grejer om min familj till henne. Han säger att jag ska acceptera det för att hans mamma har varit så snäll mot mig, o om någon är snäll ska man ha överseende.

vilket ja i vanliga fall, men det finns oxå vissa gränser man inte överstiger. Jag sa att om han inte respekterar mig tillräckligt mycket för att vara tyst om vissa grejer när jag ber honom, så är han inte en person jag kan lita på.

Han tycker inte att hans mamma är ?vem som helst o att han får säga vad han vill till henne?, o att hon är elak mot mig ska jag ha överseende med för hon har hjälpt oss mycket med exempelvis pengar. Men han får tydligen säga vad som helst om min mamma för att hon är en dålig mamma i hans ögon.

Så nu är vi här, men vad tycker ni? Ska jag ha överseende? Blir så förvirrad

• Svar på tråden Elak svärmor
  • Anonym (Vanligt)

Det är så vanligt att man känner agg mot sin svärmor. Å varje gång eskalerar det när man får barn. Var bara glada att det finns fler personer som älskar barnet och din svärmor gör tydligen det. Tänk själv när din son är vuxen och hittar sin rätta och sen skiter i vad du vill och känner. Jag tror nog att du kanske också överdriver saker och ting för att få lite uppmärksamhet då. Bjud in svärmor lite extra så lägger sig allt med tiden.

Å sen ett halvår låter extremt onödigt länge. Om inte sonen är fem månader för tidigt född..

• Emz02
    Anonym (Vanligt) skrev 2019-11-26 06:34:46 följande:

Det är så vanligt att man känner agg mot sin svärmor. Å varje gång eskalerar det när man får barn. Var bara glada att det finns fler personer som älskar barnet och din svärmor gör tydligen det. Tänk själv när din son är vuxen och hittar sin rätta och sen skiter i vad du vill och känner. Jag tror nog att du kanske också överdriver saker och ting för att få lite uppmärksamhet då. Bjud in svärmor lite extra så lägger sig allt med tiden.

Å sen ett halvår låter extremt onödigt länge. Om inte sonen är fem månader för tidigt född..

Jo jag har försökt att bjuda in henne extra mycket, men när hon hoppar på mig sådär så är jag inte intresserad av att ha en djupare relation med henne än nödvändigt.

Man kan tycka det känns länge, men om hon så gärna vill ha ett barn o visa upp för folk kan hon skaffa ett eget, han har inget utgångsdatum o det är vi som är föräldrar som måste sätta gränserna. Men tack för din input
  • Emz02
    Långbenopluto skrev 2019-11-26 06:55:57 följande:

Ja, du överdriver... det är trots allt din mans mamma.... tänk om han var lika avig mot din mamma?

Det är ju just det han är, han är hemsk mot min mamma
  • Anonym (Vanligt)
    Emz02 skrev 2019-11-26 07:00:45 följande:

Det är ju just det han är, han är hemsk mot min mamma

Men vadå ni båda är elaka mot varandras mammor men jag antar att du har fullmakt gentemot bebisen och låter bebisen träffa din mamma när DU vill. Men pappan har inte alls lika mycket att säga till.

Stackars din svärmor. Stackars din man och stackars din son.
  • Emz02
    Anonym (Vanligt) skrev 2019-11-26 07:10:53 följande:

Men vadå ni båda är elaka mot varandras mammor men jag antar att du har fullmakt gentemot bebisen och låter bebisen träffa din mamma när DU vill. Men pappan har inte alls lika mycket att säga till.

Stackars din svärmor. Stackars din man och stackars din son.

Dock inte sant. Min man låter mig inte åka till min mamma för han tycker inte om henne, hon har träffat sonen 3 ggr o hans mamma har träffat honom över 10 ggr. Så sluta anta saker:)
  • annabellelee

Den som betett sig värst i det här är din man, för nej, man berättar inte allt ens partner sagt i förtroende för sin mamma. Partnern och sin nya familj är dem han bör vara solidarisk mot.

Sedan om hon ljuger om sin sjukdom kan vara svårt för dig att veta, och att hon höjer sig själv till skyarna kan vara lite jobbigt men sådant man får leva med.

Men att din man sätter mamman franför dig får ni reda ut tillsammans. Prata och diskutera om vilken relation ni vill ha till varandra.

• Limeblad

Tycker det låter som att det är din man som är problemet. Han är illojal mot dig.

• annabellelee
    Emz02 skrev 2019-11-26 07:15:11 följande:

Dock inte sant. Min man låter mig inte åka till min mamma för han tycker inte om henne, hon har träffat sonen 3 ggr o hans mamma har träffat honom över 10 ggr. Så sluta anta saker:)

Eh, det här låter inte bra. Vadå "låter" dig inte åka? Förbjuder han dig?
  • Emz02
    annabellelee skrev 2019-11-26 07:22:14 följande:

Den som betett sig värst i det här är din man, för nej, man berättar inte allt ens partner sagt i förtroende för sin mamma. Partnern och sin nya familj är dem han bör vara solidarisk mot.

Sedan om hon ljuger om sin sjukdom kan vara svårt för dig att veta, och att hon höjer sig själv till skyarna kan vara lite jobbigt men sådant man får leva med.

Men att din man sätter mamman franför dig får ni reda ut tillsammans. Prata och diskutera om vilken relation ni vill ha till varandra.

Tycker oxå han betett sig värst, det är han jag är arg på. Har försökt prata med honom men han tycker det är bättre att vi gör slut än att han ska sluta berätta allt för sin mamma.

Nae så fort han går någonstans så hoppar hon runt o springer o är jätteglad, men när han kommer tbx är hon sängliggande o kan inte gå. Hon har sagt att hon vill att vi ska flytta in o ta hand om henne.
Svar på tråden Elak svärmor