Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
Nej absolut har man ett problem som uppstått i allmäntillståndet och i själva attraktionen till sin motpart så har jag all förståelse att det blir ett mer negativt moment än positivt.
Men som jag har tolkat det jag läst i tråden så framhävs iaf från din sida att själva sexet är mindre viktigt än själva känsla runtomkring som sedan leder/kan leda till ett sexuellt umgänge, dvs all möjlig typ att sexuell beröring/mötande.
Det jag hävdar (utan att veta) är att de flesta av oss män klarar av att ha några dispyter i veckan och gå vidare utan att det byggs upp en mur inombords.
För om jag läser mellan raderna så känns det som att någonstans startar ju en kedjereaktion hos många kvinnor där det går från 5ggr i veckan till 4,3,2 och sen så går det månader och vips så är relation död och man har blivit så kallade kompisar istället för älskare.
Jag klandrar absolut inte kvinnor som att detta är enbart ert fel då vi män absolut är en stor bidragande faktor men den stora skillnaden är att de flesta män klara av att bort se från att man mått lite dåligt och vi kanske har en större insikt i att vi duger som vi är. Det borde alla kvinnor också göra.
Sen ska man tala om jämställdhet så kan jag tycka att man som kvinna får ibland ställa upp på sin partner. Är man inte sugen eller kåt, men fan ge gubben en hand trall. Samma sak åt andra hållet givet! Man bör ju ställa upp för den andra parten och det finns massvis med sätt så inte gör den andra illa bara man är lite öppen för situationen.
Sexlivet måste ofta ändras efter flera år. Det måste anpassas. Man kan inte förvänta sig att det ska fungera på samma sätt som i början.
Jag tycker det är ganska vanligt att män bygger upp murar när något blir känsligt och jobbigt. Det finns många sätt att bygga murar på.
Ett sätt att bygga murar är att förneka problem. Många jag debatterat med vill inte se någon orsak till dåligt sexliv. Nästan INGEN tror att de kan påverka något och väldigt många vill hitta förklaringar som de inte kan påverka....Som tex "sådana är kvinnor"
Just att tänka att kvinnan är krånglig är en mur för mig.
Här på familjeliv läser jag ofta att män slutar ta initiativ pga att hon tar för lite initiativ och han blir osäker. Jag tror inte alls att män män som inte får sex tror att de duger ändå. Tvärtom tror jag män påverkas mer av det eftersom att kvinnor har lättare att få sex generellt.
Jag håller med om att det borde vara lättare att ge njutning. Det skulle nog lätta upp det lite, men jag tror orsaken till att man inte gör det är att man påverkas negativt av att man själv inte blivit kåt och att det känns obekvämt.
Varför tror du att det inte är så vanligt att man ger ensidig njutning?
Jag vet många män som inte trivs med upplägget heller för de vill se kåthet från sin partner och nöjer sig inte med en handtrall.
Jag tror man är fel ute om man tänker att sex ska vara jämställt på det sättet att man "bör"ställa upp. Det blir nästan motsatt jämställdhet.
Jag tror att både män och kvinnor måste bli bättre på att möta varandra med förståelse för att man fungerar olika. Inget är bättre eller sämre.