Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
New Dawn skrev 2019-11-29 13:22:15 följande:
Jag tror det mesta beror på att synen på att sexakten är väldigt fyrkantig och samlagscentrad. Förspel är ett ord som bör raderas.
Jag tror att man paradoxalt missar både den fysiska funktionen hos kvinnan, samtidigt som man missar att känslor bakom, styr lust och funktion.
Jag tror också att sex väcker mycket rädslor och därför blockerar bra samtal. (Rädslsn att inte duga, Rädslan att förlora varandra tex)
Andra saker som ställer till det är kärleksproblem, samt prestationsångest.
Jag instämmer i att lesbiska kvinnor i kärleksrelationer antagligen måste uppfinna sitt sexliv mer tillsammans, i heteroförhållanden så finns det redan en färdig mall för samlaget att följa. Tusen gånger har man sett på film (och kanske i porrfilm) hur en man leder sexet med en kvinna, penetration sker och kvinnan stönar av njutning. Mannen kommer, sexet är slut. I det verkliga livet så är det ju många kvinnor som har penetrationssex första gången och knappt känner något skönt alls, klitoris nuddas knappt och det känns mest som om någon gnuggar ens armbåge typ. Många kvinnor debuterar ju sexuellt i tonåren och går i flera år utan att få orgasm, de kanske onanerar på flickrummet och får orgasm men med pojkvännen är det bara den där armbågen som gnuggas. Och om man ska frångå den heterosexuella mallen måste man vara sexuellt modig och frigjord, vill jag påstå. Adjektiv som knappast en ung kvinna uppmuntras till att vara av föräldrar eller samhället. Så startar ofta kvinnors sexuella erfarenhet, med en del motgångar. Kvinnor som tar för sig sexuellt i ung ålder och har mycket sex och sex med flera partners får ofta horrykte och låg status i kompisgänget. De kan dessutom komma att kallas för destruktiva av vuxenvärlden. Och dessa erfarenheter av sexuell frigjordhet och brist på sådan tar många kvinnor med sig in i äktenskapet. Kanske inte då konstigt att vi peakar sexuellt när vi är 40? :)