Inlägg från: Anonym (Janna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janna)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Anonym (Bill) skrev 2019-11-25 15:53:30 följande:

Jag tror det fanns väldigt många människor förr som faktiskt inte kunde leva ut sitt sexliv som man kan idag. 

Numera är det mycket lättare när det gäller sex. Vi har bra preventivmedel, potenspiller och vi är upplysta. Och vi har fler tillfällen eftersom vi inte är så trångbodda. Och vi har bättre hygien.

Jag tror inte alls på teorierna om att vi skulle ha fler som lider av sexlöshet än förr. Jag tror det är precis tvärtom. Förr var det många som mådde illa av att inte få sex, men det var inget man pratade om. 

Sen är det nog ett faktum att kvinnor inte riktigt har samma behov av sex som män (generellt sett, finns många undantag). En ung man måste ju typ "tömma sig" ganska regelbundet, det är en ren fysisk reaktion. Och den fysiskt påträngande kraften som driver vissa män att gå för långt tror jag få kvinnor upplever. Män har en annan mer djurisk drivkraft efter en kvinnokropp. Många kvinnor har nöje av sex, men det är inget "måste" som hos en man. 

Vilket dravel, ursäkta.
    Anonym (Bill) skrev 2019-11-25 15:53:30 följande:

Jag tror det fanns väldigt många människor förr som faktiskt inte kunde leva ut sitt sexliv som man kan idag. 

Numera är det mycket lättare när det gäller sex. Vi har bra preventivmedel, potenspiller och vi är upplysta. Och vi har fler tillfällen eftersom vi inte är så trångbodda. Och vi har bättre hygien.

Jag tror inte alls på teorierna om att vi skulle ha fler som lider av sexlöshet än förr. Jag tror det är precis tvärtom. Förr var det många som mådde illa av att inte få sex, men det var inget man pratade om. 

Sen är det nog ett faktum att kvinnor inte riktigt har samma behov av sex som män (generellt sett, finns många undantag). En ung man måste ju typ "tömma sig" ganska regelbundet, det är en ren fysisk reaktion. Och den fysiskt påträngande kraften som driver vissa män att gå för långt tror jag få kvinnor upplever. Män har en annan mer djurisk drivkraft efter en kvinnokropp. Många kvinnor har nöje av sex, men det är inget "måste" som hos en man. 

Jag menade att det sista stycket var dravel. I alla stora undersökningar man har gjort om mäns och kvinnors sexlust så har resultaten visat att det diffar mer mellan individer än mellan kön. Dvs att sexlusten är lika mellan män och kvinnor men den ser olika ut. Män föredrar tex tillfälligt sex i högre utsträckning än kvinnor, de onanerar också oftare. Vi kvinnor är hormonella varelser som kan bli kåta som jävulen en vecka i månaden och få män kan klå den sexlusten som kommer då, den är biologisk. Vi kvinnor kan också få hur många orgasmer som helst i följd, och ha sex hur länge som helst, hela dagar i sträck utan att bli trötta eller slakna. Män är mer jämna i sin sexlust varje vecka tack vare hormonet testosteron. Män och kvinnor peakar sexuellt i helt olika skeden av livet. Kvinnor behöver rent biologiskt ha sex med många män för att få den bästa genetiska avkomman. Etc.
  • Anonym (Janna)
    Skogshuggaren skrev 2019-11-25 16:24:18 följande:

Å andra sidan, är det inte så att flickor och kvinnor uppmuntras att utforska och uttrycka sin sexualitet i dagens läge? I skolan, i media, bland influensers etc. Är det du beskriver något som är på väg bort, i alla fall i de yngre generationerna?

Jo, jag tror och hoppas på att detta är på väg att ändras! Men det går långsamt, det händer inte på en generation.
  • Anonym (Janna)
    Trz12 skrev 2019-11-25 18:44:05 följande:

Jag (man) kan inte yttra mig helt och hållet på denna punkt men har ändå åsikter om varför jag tror att det blivit som det blivit. 

Om vi först kollar på hur samhället har bestämt att sexualitet ska uttryckas har tyvärr kvinnor alltid varit nedtryckta. Där det är extremt mycket mer okej för en man att vara "översexuella", eller söka multipla partners för njutning medans en kvinna som säkert har minst lika stort driv inte får uttrycka detta i rädsla för att ses som en dålig människa eller "lösaktig".

Om vi sen kollar på hur sex-drivet fungerar hos män och kvinnor, (en grov generalisering), så tror jag att det är enklare för en man att få sin "på-knapp" påslagen av det rent visuella medans en kvinna blir mer attraherad och kåt från hjärnan (där fantasier och situationer regerar och driver sexlusten). Detta betyder ju absolut att en man kanske blir kåtare "lättare", det räcker med att man ser en attraktiv kvinna i tight klänning eller kanske lite naket lår och genast så börjar det hända något och man är redo att sätta igång, medans en kvinna kanske behöver tid att fantisera, drömma och fundera ut scenarion som gör henne tänd och redo.

Som sagt, detta gäller självklart inte för alla.

Förspelet för en kvinna börjar ofta redan i början av dejten, flirtandet, komplimangerna, kanske en lite snuskig kommentar (vid rätt tillfälle SJÄLVKLART, man får ha fingertoppskänsla), lite oskyldig beröring på lite intimare delar av kroppen för att bygga upp lusten, medans en man ofta är redo relativt snabbt. Tror det är en vanlig tanke hos många män att förspelet endast börjar när man ligger avklädda på sängen och fysiskt "värmer upp" för sex. Glöm inte att lusten börjar i hjärnan, man kan tänka till sig en orgasm (ni har säkert gjort det i sömnen någongång) och då är verbal kommunikation som backas upp av små lätta fysiska detaljer en väldigt stor grej.

Med detta sagt tror jag att sex-drivet hos män och kvinnor är lika högt (kvinnor är nog kåta minst lika ofta) men det fungerar lite olika som i kombination med samhälleliga "skammen" över kvinnors lust efter "meningslöst" sex kanske gör att det blir mycket stress kring ämnet i kvinnors hjärnor som gör att denna lust blir "blockerad" eller nedtryckt ibland.

Sen kommer vi till ytterligare en faktor. Män är ofta egoistiska och ganska enformiga älskare, vilket fungerar bra från deras perspektiv för de kommer och sedan är de alldeles slut och nöjda. En kvinna kan få multipla orgasmer och komma på flera olika sätt, och jag kan garantera att om man får sin kvinna att komma på nya spännande och exploderande sätt kommer hon att tråna efter mer och mer. Det är vårt ansvar som moderna män att lära oss hur kvinnorna fungerar för att maximera deras orgasmer och därav ge tillbaka sexlusten som stulits av vårt kön under tusentals år av förtryck och skambeläggning i hopp om att kontrollera dem.

Långdragen analys. 

<3

Mycket träffsäkert!
  • Anonym (Janna)
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 14:03:28 följande:

Du pratar om undantag och gör dessa till generella regler. Naturligtvis finns de sådana som blir avstängda på Flashback men det är relativt få.

Det säger mer om dig, vad du läser osv. Flashback är så otroligt mycket mer än sexforumet.

Ska du säga något borde du istället ta familjelivs sexforum som exempel. Det stämmer bättre överens med dina påståenden. 

Flashback överlag har en högre intellektuell standard jämfört med familjeliv och det avspeglar sig i diskussionerna, även sexforumet.

Haha, Flashback har en högre intellektuell standard! Den var bra!
  • Anonym (Janna)
    Anonym (Silverhätta) skrev 2019-11-26 15:33:05 följande:

Speciellt de delforum som handlar om relationer har verkligen oerhört intellektuell standard på flashback med alla de som forskar genom att göra fejkprofiler på dejtingappar, de som vill ta bort kvinnors rösträtt för att få kvinnor att sluta ha så mycket sex med olika män eller varför inte de som påstår att kvinnor borde ställa upp på sex med alla män som visar intresse för att visa tacksamhet mot män som stred i krig på 1700-talet eller uppfann turbinen

Haha! Och den vanligaste frågan bland dom ämnestrådar som startas om kända kvinnor är fortfarande: Tar hon den i tvåan?
  • Anonym (Janna)

Ts kan ju läsa tråden här på FL som handlar om en kvinna som har brutit flera revben och är ledsen och förvirrad för att hennes man tjatar på henne om att få sex.

• Anonym (Janna)
    New Dawn skrev 2019-11-28 18:24:16 följande:

Jag tycker inte att det har ett dugg med saken att göra. De flesta män skulle inte tjata på sin kvinna om sex, om hon brutit flera revben! Det finns ingen anledning att svartmåla män på det sättet.

Nja, jag håller inte med sig där. Fenomenet tjat-sex är utbrett och gäller ofta frekvensen på sex - när den är för låg blir det tjat. Det är ju både män och kvinnor som ägnar sig åt tjatsex. Men många är dom kvinnor som efter graviditet och barnafödande vill ha lägre frekvens på sexet under ganska lång tid, varpå mannen börjar tjata. Och så är den negativa spiralen igång. Kan vara ett svar på Ts fråga? Att ha brutit flera revben och bli utsatt för tjat-sex kanske är kanske extremt. Men på FL och IG kontot @mansbebisar så är det ett vanligt fenomen att diskutera, att män tjatar och surar om de inte får sex.
  • Anonym (Janna)

Det är väldigt intressant att diskutera ansvar över sin egen orgasm. Om vi nu ska bena ut vad orgasm-glappet består i så är det att majoriteten av alla kvinnor i hetersosexuella relationer får orgasm en tredjedel av gångerna som dom har sex (i Sverige gäller detta). Medan männen får orgasm nästan varje gång (80-90 % av gångerna de hade sex). Detta är det s.k. Orgasmglappet. I homosexuella relationer får kvinnorna orgasm i samma utsträckning som männen. Man har försökt komma fram till varför det ser ut som det gör. I undersökningar gällande onani så har man sett att kvinnor och män får orgasm lika ofta och efter lika lång tid: man snittar på mellan 2-4 minuters onani innan man får orgasm, hos bägge könen. Så vad är det då som händer i sängkammaren i heterosexuella relationer? Några förslag på anledningar: Normer kring hur sexet ska se ut (penetration) och att fokus ligger på mannens orgasm, sen är sexet slut. Oförmåga från kvinnans sida att ta det där extra ansvaret för sin orgasm, vilket ofta dödar stämningen i rummet (Kan du vänta in mig älskling? Kan jag använda min vibrerande dildo samtidigt? Kan du slicka mig istället?). Fler förslag?

• Anonym (Janna)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-29 12:42:47 följande:

Därför får män lättare orgasm än kvinnor | illvet.se

illvet.se/manniskan/sex/darfor-far-man-lattare-orgasm-an-kvinnor

Why Do Lesbians Have More Orgasms Than Straight Women? | Psychology Today

www.psychologytoday.com/us/blog/the-third-wave/201602/why-do-lesbians-have-more-orgasms-straight-women

Superintressant läsning, tack! Jag skulle så gärna vilja ha sex en hel timme med min man. I förälskelsefaaen så hade vi ofta sex så länge, vi utforskade varandra. Gav varandra och sexet tid. Numera har vi i regel oftast sex i max tjugo minuter. Pga att vi har småbarn och båda är sömniga och pga att min man föredrar det. Fler kvinnor som känner igen sig?
  • Anonym (Janna)
    Tecum skrev 2019-11-29 12:58:34 följande:

Har du sagt till din man att du vil ha mer tid vid sexet? 

Jag är nöjd med vårt sexliv men vi pratar båda två om att vi längtar efter att kunna ha sex under längre tid, sex mer spontant, sex på dagen etc. Pga småbarnsliv blir det ofta sex på dagen på helgen när barnet sover, och sex på vardagkvällar då barnet lagt sig. Vid båda situationerna är man medveten om barnet och att inte väcka barnet, på kvällen är man dessutom ofta trött. Men vi har bra sex ändå :) Kämpa!
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?