Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 13:26:08 följande:

Klokt.

Jag känner just nu att det är barnen som är viktigast och att vi vill lägga fullt fokus på dom och deras inskolning och flytt. Vi vill vara där för dom hela tiden och se till att dom blir överflyttad på ett tryggt sätt och sedan så får vi kämpa med allt som socialen vill att vi ändrar på. Visst vet jag att vi kan överklaga och troligen lägga fram mer bevis osv men känner också att det absolut inte är det bästa för barnen att börja motstrida socialen, utan jag tror att det är bättre att vi visar socialen att vi kan och vill ändra på oss, att vi kommer sköta varje möte och umgängen, att vi kommer svara i telefonen osv. Känner att jag inte vill starta en till rättegång och visa socialen att man motstrider dom och unte tänker på barnens bästa...

Det gör ont i oss men vi vill som sagt deras bästa och jag tror att barnen mår bäst av att vi gör såhär istället för att överklaga :'(
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 13:27:17 följande:

Jättebra. Under förutsättning att du klarar av att inte bryta ihop inför barnen.

Bryta ihop lär man inte göra, men lär ju göra riktigt ont i hjärtat och isåfall gråter jag hellre när man kommit hem, för en sån här överflytt kan inte vara lätt för någon förälder men samtidigt så vet jag ju att vi gör det bästa för barnen <3 det är ju en situation där man faktiskt ska lämna över sitt barn/sina barn till en annan familj och sen inte veta när du får se dom igen, när/om man får hem dom igen osv. Är ju liksom inte som att man skulle lämna dom till en barnvakt och komma hem igen liksom :'(
  • Anonym (Anonym1)

Självklart så gör det enormt ont i ens själ att man faktiskt snart kommer att behöva se barnen flytta ifrån oss men vi vet ju att det är föe barnens bästa. Nog kommer det att kännas när man väl åker därifrån och man kan nog inte ens föreställa sig hur den dagen kommer att bli, men en sak vet jag och det är att jag vill att vi bägge två ska vara med under själva flytten <3

• Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 13:48:42 följande:

Vad vill du säga med denna video? :/
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:00:52 följande:

All styrka till dig!

Det svåraste jag någonsin gjort var att lämna mitt barn i familjehemmet och åka därifrån. Jag hade en person med mig för att slippa köra själv i det tillståndet. Tänk på det, kör inte bil efter detta.

Mitt barn förstod varför detta hände, som jag redan skrivit så hade jag många gånger sagt att detta skulle hända om ungdomen inte ändrade sina val... men det gick inte in.

Att få småbarn att förstå, det går inte. Mitt barn var 14 när detta hände.

Ett par dagar efteråt ringde mitt barn och grät, hen hade blivit sjuk och låg i en främlings hem, ensam i en säng, sjuk och genomledsen.

Vi hade ändå sån tur som fick det f-hem som vi fick. Och det var inte oss föräldrar som det var "fel på" så jag fick komma och gå som jag ville hos dem. De sa att jag aldrig ens behövde ringa innan och fråga.

Så jag åkte dit och bodde där tills mitt barn var frisk igen. Det var inte längre än att jag kunde köra till jobbet därifrån.

Jag hoppas verkligen att ni får lika bra f-hem till era barn. Ni kommer förstås inte kunna komma och gå som ni vill då era barn tagits av andra orsaker... men jag hoppas att ni får bra umgänge och att ni lyckas vända ert liv till det bättre snart så att barnen får fira nästa jul med er.

Kram

Men vilket fint fosterhem hon ändå fick och att du fick komma och gå som du ville då din dotter var sjuk och behövde dig! Ja jag förstår hur tufft det måste ha varit och jag gruvar mig redan för den dagen och hur man kommer att reagera! Tack för omtanken! Skönt att få prata med någon som.varit med om detta tidigare <3
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:04:35 följande:

Att social"tjänsten" är inkompetent och förstör människors liv.

En lärare har högre utbildning och en mindre utbildad person ska ta reda på det lärarna inte mäktar med.

En "sockärring" var vara en flicksnärta på 25 år som ska sitta och styra över en säg 17-årings framtid. De är nästan jämngamla... och inte ens soc ser hur fel detta är!

Ena handläggaren vi har är 23 år gammal och har nyligen börjat sin anställning i januari som handläggare och ja, hon är klart hårdare än vår andra handläggare som är i 50 års åldern :/
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:19:56 följande:

Försök att få henne utbytt, prata med din advokat om det. Det går att genomföra.

Enbart för att hon är 23 år och jobbat som sochandläggare sen i januari? Alla handläggare är ju olika men visst, hon är hård :/
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:22:24 följande:

I ert ställe hade jag överklagat. Du har allt att vinna på det och inget att förlora.

Det är inte det bästa för barnen att låta dem LVU:as.

Jag hade  inte tagit till mig av det "Soc" skriver här i tråden, hade mer lyssnat på "jur".

Okej, jo advokaten tycker vi också ska överklaga då vi har lite mer bevis att visa fram osv då men jag inte om jag vill göra det :/ är bara rädd att det ska visas att vi motstrider socialen och inte alls ser till barnens bästa men ja, jag vet inte :(
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:34:35 följande:

Att personkemin inte stämmer räcker gott. Framhåll hur mycket bättre kemin stämmer med den andra.

Jaha okej? :/
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:36:42 följande:

Det är inte att inte se till barnens bästa. Det bästa för barnen är SoL, inte LVU. Ni har godkänt SoL så ni strider inte om att inte barnen ska omhändertas.

Det finns ingen anledning till LVU när ni samtycker.

Lyssna på advokaten. Det går bevisligen (se på mig) att vinna över soc.

Jo jag förstår helt klart din tanke kring det hela och varför advokaten tycker vi ska överklaga då vi ändå har bevis att vi valde SoL, men hur lätt är det att vinna en överklagan i detta läget? Jag menar, man kanske måste ha mer bevis att man faktiakt har ändrat på sig, än att bara lägga fram bevis på aty vi valde SoL? Eller jag vet inte vad som är bäst i detta läget :(
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?