Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:40:36 följande:

Jag kan rekommendera dig att söka kontakt med andra som gått igenom samma sak, det finns även kunskap inom olika frivilligorganisationer som kan vara mycket användbart.

Är det §2 eller §3 i LVU som soc använt sig av? 

I pappret står det: socialutskottet begär hos förvaltningsrätten om vård, enligt 1 och 2 LVU. Dom tecknen som du skrev före 1 och 2 kan jag ej göra på min telefon så dom tecknen ska det vara två stycken av efter siffrorna
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:40:36 följande:

Jag kan rekommendera dig att söka kontakt med andra som gått igenom samma sak, det finns även kunskap inom olika frivilligorganisationer som kan vara mycket användbart.

Är det §2 eller §3 i LVU som soc använt sig av? 

Och i rättpappren står det: Målet gäller: betydande av vård enligt LVU
  • Anonym (Anonym1)
    Giftskåneman skrev 2019-11-23 22:45:26 följande:

Ditt livs viktigaste dag, och du ska bli hemma??? Wtf

Nej jag har inte nämnt att jag ska bli hemma under rättegången, utan jag frågade endast om allting kring detta och om vad saker och ting betyder
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:46:10 följande:

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?

Vi valde SoL före LVU och dom höll på att leta ett familjehem åt barnen men sedan så blev det helt plötsligt ansökan om LVU till politikerna, vilket vi inte ens fått svar om varför och politikerna valde LVU. Vi har endast sagt till dig vård i något hem hos våra familjer då ingen av oss har bra kontakt med dom men aldrig varit emot vård i fosterhem
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:47:30 följande:

ok, då försöker de hävda omsorgsbrist hos Er som vårdnadshavare

Okej, hur menar du då? Ska dom liksom yrka på LVU till rätten pga att vi har stora brister i omsorgen eller?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:50:49 följande:

Beskriv bakgrunden till detta läget, jag gissar att det kommit orosanmälan från lite olika håll (behöver inte vara sant) och att soc därefter dragit igång det stora maskineriet

Vi har fått 2 orosanmälningar ifrån barnens förskola pga att barnen inte varit där regelbundet pga att barnen ofta haft förkylningar, magsjuka och jag har även varit sjuk pga högt blodtryck och symptom som gjort att jag även blivit sjukskriven en tid. Den andra anmälan kom ifrån två fd vänner som innehöll anklagelser emot min sambo och att han skulle ha misshandlat barnen.

Det startades en utredning där vi tillslut fick förslag om ett utredningshem och vi tackade ja till detta och var där i 2 månader. Under mötet så kom det fram att vi hade några bristande saker i föräldraskapet + att jag har svårt med det känslomässiga biten emellan mig och andra människor men något jag sökt hjälp för nu. Vi fick komma hem med barnen efter dessa två månader och sen under ett möte 3 dagar senare så fick vi veta att vi hade två väl, Sol eller LVU.

Vi åkte hem och bestämde oss för att välja SoL, alltså att vi samtycker till vård i familjehem och utredning startas och dom börjar söka hem åt barnen. Senare så ville min sambos syster ta hand om barnen men vi nekade pga att ingen av oss har haft en bra relation till våra familjer under en lång dit och ansök att ingen var lämplig som familjehem men sen så ändrade sig min sambo och ville detta men jag var fortfarande osäker.

Sedan så fick vi beskedet att socialen valt att ansöka om LVU hos politikerna men vi har inte fått reda på varför. Politikerna valde LVU och snart blir det rättegång angående det!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:54:02 följande:

Ni har i sig ett bra läge i och med att ni accepterat en SOL placering, det soc nu kan försöka hävda i förvaltningsrätten är att ni som vårdnadshavare inte är trovärdiga i Er inställning till "vården" som det heter.

Detta borde kunna gå att slå hål på, en SOL placering är otroligt mycket bättre för alla inblandade förutom soc.

Jo vi valde som sagt SoL och det mejlet har jag t om kvar som jag kommer att visa för advokaten på måndag. Alla mejlkonversationer, utredningspappren osv finns sparade
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:07:53 följande:

Det kan spruta orosanmälningar av olika anledningar, men detta betyder inte att dessa innehåller något som skulle kunna vara grund för någon typ av åtgärd.

Utredningshem är lite av ett lotteri, ofta så har soc redan bestämt sig och nu gäller det att skaffa underlag till domstolen. Begär ut samtliga handlingar från utredningshem, socialtjänst, skola etc. (detta har ni lagstadgad rätt till)

Socialtjänsten är skyldig att göra en sk. nätverksutredning (titta om det finns någon i barnets och föräldrarnas nätverk som skulle kunna hjälpa till) vilket man ofta struntar i. Socialtjänsten är tämligen dålig på att följa lagstiftningen då de som arbetar där ser lagstiftning som något som stör deras verksamhet.

Jo vi har sparat väldigt mycket papper så vi har det mesta sparat. Även mejl osv
  • Anonym (Anonym1)

Angående anmälningarna om misshandeln så har vi bevisat att inget våld i hemmet sker. Polisen på ner ärendet direkt, socialen har inte tagit den på allvar + hälsokontroll där inget av detta framkommer heller. Allt finns som sagt sparat

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:20:50 följande:

Så här säger Socialstyrelsen

Insatser inom socialtjänsten för barn och ungdomar skall i första hand ges i frivilliga former med stöd av socialtjänstlagen (1 § LVU). Först när detta inte är möjligt kan LVU bli tillämplig.

Okej ja men vi valde ju som sagt SoL, vilket finns mejl bevis på och det är ju att vi samtycker till vård i familjehem. Vi så dock ej till vård i nån av våra familjer pga långvarig och dålig relation. Varför dom ansökte om LVU har vi inte fått ett svar på när jag frågat
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?