Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Kjell2 skrev 2019-11-28 17:09:47 följande:

Prata med din advokat och man. Läs dokumentationen

Vad menar du med dokumentationen? Var kan man få den informationen?
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 17:17:15 följande:

Av din advokat. Det är inlagor, yrkanden, utredningar som skickats in till domstolen n

Okej tack, ska be henne om den!
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-11-28 17:21:24 följande:

Det måste ju finnas massor av papper! Har ni inte läst något alls om ärendet?

Vi har fått en stor mängd papper ifrån rätten några dagar innan rättegången, är det dom papprena?!
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 17:27:56 följande:

Ja

Okej ursäkta, ja dom pappren har vi fått men inte läst ännu
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (D) skrev 2019-11-28 17:37:07 följande:

Varför inte?

Vi har inte orkat att gå igenom dessa papper då det varit för jobbiga för oss :(
    Kjell2 skrev 2019-11-28 17:37:41 följande:

Det borde ni gjort så att ni vet hur de tänker och argumenterar. Viktiga för att förstå

Okej vi förstår, ska läsa dom!
    Annita skrev 2019-11-28 17:41:40 följande:

Oj, där står ju alltihop såklart!

Okej ja vi ska som sagt läsa dom!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (D) skrev 2019-11-28 18:17:08 följande:

Förstår att det är jättetungt. Har en nära vän som varit i samma trall så jag har sett på nära håll vilka känslor som förlamar en om man inte vrider ur det sista lilla.

Vad jag inte förstår är hur du kan säga att ni har gjort allt inför det här och så har ni inte ens läst utredningen 

Socialen utredning har jag läst, varje papper grundligt och blev även klar med dokumentationen nyss och där står det i princip samma av dom papper vi redan fått ifrån socialen.

Ja det är nog en jobbig sits för alla föräldrar som är med om en sån här situation
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 18:28:10 följande:

Inte orkat läsa utredningen... well...för att det är så jobbigt för er. Och initalt ville du inte gå på förhandlingen för att det var för jobbigt för er...

Låt mig gissa att mycket av de omsorgsbrister som ligger till grund för ansökan om LVU handlar om att ni inte förmår att sätta era barns behov före era egna behov.

Citera inte mina kommentarer eller denna tråd när du ska komma med osanningar som du inte vet någonting om eller anklaga mig för saker som inte är sant!

Jag har läst allting grundligt ikväll men när jag fick dom så orkade jag inte läsa igenom det pga att det var för jobbigt känslomässigt pga situationen vi befann oss i då!

Jag var osäker på rättegången till en början och undrade vad det menades med att ombudet kunde föra ens talan osv. Sen tog jag mod till mig och ville självklart medverka med kunde inte det då jag istället fick skäl till att våra hemma med barnen men kunde ta förhör i rätten via telefon!
  • Anonym (Anonym1)
    Pope Joan II skrev 2019-11-28 18:32:04 följande:

Har ni svårt att förstå texter som de i utredningen? Har och/eller din man något handikapp som gjort att ni har hamnat i den här situationen?

Nej vi har inte svårt att förstå något i utredning och om det står t ex något begrepp eller annat som vi ej har förstått, så har vi sökt upp det eller frågat vad t ex socialen har menat med detta dom skrivet eller sagt osv. Nej ingen av oss har handikapp
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 18:33:59 följande:

Du säger att ni har gjort allt ni kan i detta men har inte läst utredningen som ju faktiskt är det som ligger till grund för ansökan om LVU ?! Att läsa det nu är ju lite försent då förhandlingen redan varit.

I den kan ni läsa er till vilka farhågor soc och barnombudet har ang frivillig placering och kunnat bemöta.

anledningen till att soc ansöker om lvu kan inte endast vara att ni var oense ang systern. De måste också ha farhågor angående t.e.x samarbetet från er och brist i att se barnens behov. Allt detta kan ni läsa i utredningen som ligger till grund för dagens förhandling. Läs den nu. Bättre sent än aldrig.

Har läst varje papper ifrån socialen och har allt sparat. Har gått igenom dokumentationen ikväll och det är i princip exakt samma papper som vi redan har hemma och har läst igenom redan.

Detta var vad advokaten antyda att socialen tyckt när dom ansökte om LVU. Att vi var oense om placeringen och att vi hade några brister i omsorgen men att inget är AKUT eller allvarliga.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-28 18:40:39 följande:

Eller så kontaktar du domstolen och begär samtliga handlingar i målet skickade per epost, snabbt och enkelt

Okej jag ska kontakta domstolen och be om alla såna papper! Tack för förslaget men hade redan tänkt på de
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?