Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:58:53 följande:
Vi har fått 2 orosanmälningar ifrån barnens förskola pga att barnen inte varit där regelbundet pga att barnen ofta haft förkylningar, magsjuka och jag har även varit sjuk pga högt blodtryck och symptom som gjort att jag även blivit sjukskriven en tid. Den andra anmälan kom ifrån två fd vänner som innehöll anklagelser emot min sambo och att han skulle ha misshandlat barnen.
Det startades en utredning där vi tillslut fick förslag om ett utredningshem och vi tackade ja till detta och var där i 2 månader. Under mötet så kom det fram att vi hade några bristande saker i föräldraskapet + att jag har svårt med det känslomässiga biten emellan mig och andra människor men något jag sökt hjälp för nu. Vi fick komma hem med barnen efter dessa två månader och sen under ett möte 3 dagar senare så fick vi veta att vi hade två väl, Sol eller LVU.
Vi åkte hem och bestämde oss för att välja SoL, alltså att vi samtycker till vård i familjehem och utredning startas och dom börjar söka hem åt barnen. Senare så ville min sambos syster ta hand om barnen men vi nekade pga att ingen av oss har haft en bra relation till våra familjer under en lång dit och ansök att ingen var lämplig som familjehem men sen så ändrade sig min sambo och ville detta men jag var fortfarande osäker.
Sedan så fick vi beskedet att socialen valt att ansöka om LVU hos politikerna men vi har inte fått reda på varför. Politikerna valde LVU och snart blir det rättegång angående det!
Det kan spruta orosanmälningar av olika anledningar, men detta betyder inte att dessa innehåller något som skulle kunna vara grund för någon typ av åtgärd.
Utredningshem är lite av ett lotteri, ofta så har soc redan bestämt sig och nu gäller det att skaffa underlag till domstolen. Begär ut samtliga handlingar från utredningshem, socialtjänst, skola etc. (detta har ni lagstadgad rätt till)
Socialtjänsten är skyldig att göra en sk. nätverksutredning (titta om det finns någon i barnets och föräldrarnas nätverk som skulle kunna hjälpa till) vilket man ofta struntar i. Socialtjänsten är tämligen dålig på att följa lagstiftningen då de som arbetar där ser lagstiftning som något som stör deras verksamhet.