LVU efter rättegång - vad händer?
Ja
Ja
Jag har varit med på ett antal både i förvaltningsrätt och i kammarrätt men inte i högsta förvaltningsdomstolen.
så är det
Lite kort om själva rättegången,
Ni kommer in i salen och sätter er till höger, barnets ombud den sk. särskilda företrädaren sätter sig på det som normalt är vittnesplatsen och socialtjänsten sätter sig till vänster. Rakt fram sitter rättens ledamöter.
Rättens ordförande börjar med att kontrollera vilka som är närvarande där efter går ordet till socialtjänsten som förklarar sin stämning om LVU. Sedan går frågan till föräldrarnas ombud som deklarerar sin inställning till socialnämndens stämningsansökan, därefter går samma fråga till den särskilda företrädaren som brukar vänta med att deklarera sin inställning till senare i rättegången.
Ordet går sedan åter till socialtjänsten som börjar med att ställa frågor till föräldrarna, dessa besvaras av föräldrarna och inte deras ombud som dock kan gå in om det blir hel knäppt från soc sida.
Vi kan stanna där för stunden,
Är detta vad som din fråga handlade om?
Era chanser att det inte blir ett lvu om ni inte dyker upp är minimala. Och att ni inte skulle få ha barnen på förskola låter jättekonstigt.
En av er borde kunna närvara i alla fall?
Era chanser att det inte blir ett lvu om ni inte dyker upp är minimala. Och att ni inte skulle få ha barnen på förskola låter jättekonstigt.
En av er borde kunna närvara i alla fall?
När är rättegången? Hur länge har ni vetat om den och hur långt i förväg kollade ni om pojkarna kunde vara på förskolan?
Jobbig sits ni hamnat i :(
Lycka till på rättegången idag. Jag önskar med hela mitt hjärta att allt går bra för er!
Usch, jag är så sjukt nervös alltså och tycker det sjukt jobbigt att inte kunna närvara på rättegången idag men jag litar på min sambo och att min advokat kommer att föra min talan på ett bra sett och sen får vi bara be till gudarna att allt går bra :( kan inget om LVU så detta känns hemskt i hjärtat
Jag har nu blivit förhörd och svarat på frågor igenom telefonen och jag kan säga att det nog var den jobbigaste 23 minuterna av mitt liv och det var tuffa frågor där jag kände att många av dom ville krossa mig och få mig att se dålig ut osv. Givetvis så svarade jag sanningsenligt och förde min talan så gott jag kunde men jag grät också vilket troligen sabbade allting men det visar ju ändå på att man har känslor och vill något viktigt och jag vill KÄMPA för mina barn ? må gudarna vara med oss!