• Frejv

besviken på min son

Tycker han låter som en normal tonåring.

Han kanske är påväg in i puberteten, mycket som händer i kroppen.

Alla är olika! Bara för att hans kusiner tycker sånt är kul behöver ju inte alla andra i den åldern gilla samma.

Han kanske tycker det är jobbigt att du är på så mycket? För med det du skriver tycker jag det låter som att du är väldigt på, inte låter honom bara vara. Man måste inte alltid göra något! Känns som att du skämmer bort honom med saker för att du panikartat tycker att han MÅSTE göra något. Låt honom bara vara ett tag! Sätt dig in i hans känslor lite - hade du tyckt det var kul om någon var på dig gång på gång dag efter dag om att du måste hitta på något mm när det enda du faktiskt vill och kanske behöver är att bara få vara? Snacka om att jag hade blivit irriterad. Såklart att du ska finnas för honom och visa att du finns men ge honom andrum!

Lycka till!

• Frejv
    estilo skrev 2019-11-19 15:11:54 följande:

Det är ert fel.. Jag ska berätta varför.

Du och din man har ett jobb. Du skulle inte jobba om du inte fick lön. Det är samma sak med din son. Skapa gemensamma aktiviteter med familjen. Han måste vara med annars får han inte se sin telefon, dator, tv. Om han vägrar och gråter .. Ta alla hans elektronik produkter och ta sönder framför honom. Han ska lära sig att visa respekt för dig och pappan. När du har tagit sönder hans grejer och då säger du till honom gå in på nätet välj en telefon, dator och tv som han vill ha. Han får välja alla tre saker. För att få det så ska han vara med på aktiviteter, umgås med mamma, pappa och syster, prova olika sporter tills han förälskar sig i något han tycker om. Prata om saker han varit med om under dagen och ni ska visa intresse (Inte döma) och lyssna väldigt noga. Efter att han har uppfyllt er krav då ska ni köpa en sak i taget och samtidigt sätta gränser för användningen. 

Vi är sociala varelser. Ingen och absolut ingen människa ska stänga in sig ensam. Han är osocial för att han har glömt hur man kan vara det pga av alla elektroniska saker som tagit över. Han är social fast genom spel och annat han gör på datorn.

Min systerson är 3 år. Tv och Youtube hade tagit över hans liv. Så fort det blev lite lugnt hemma så ville han kolla på tv och blev aggressiv så fort han inte fick som han ville. Syster tog tv och gömde den i gästrummet. Nu tror han att tv är sönder och har blivit så social, hjälper mamma med städningen, med laga mat, med att vattna blommor, tvätta kläder han får vara med på allt. mamma och pappa gör. 

Vadå ha sönder? Och sedan köpa nytt? Vad är det för jävla sätt? Det kan du väl knappast kalla uppfostran?

Det knäppaste jag läst på länge!
  • Frejv
    estilo skrev 2019-11-19 15:46:42 följande:

Ta inte sönder sakerna men du kan slänga de framför honom i papperskorgen. Om du vill få ut honom från rummet så är detta enda sättet. om några år när han blir 18-30 år så kommer han bli arg på er för att ni uppfostrade honom som en ängel. Han behöver disciplin och få saker för att han förtjänar att få. Hittills har han varit barn men nu kan ni ta tag i det och ställa krav på honom. Om han lyckas med det och de andra så får han saker.

Men du gör som du vill. Jag valde att dela med mig metoder som har funkat. Men din son är som han är för att han har en mamma och pappa som inte har givit honom disciplin och inte är några förebilder för att han ska kunna lyssna på er.

Du blir arg för att jag sa någon som är riktigt. Men du vill höra saker som får dig att må bra typ "det är inte ditt fel, han är sjuk, han kanske vill vara sig själv, han kanske vill ha så osv" Men om du vill ha förändring så är sanningen hård och du kommer bara försvara dig. Försvara dig här men tänk lite på det jag sa. Lycka till.

Jag är inte TS utan en vanlig läsare som undrar vad det är för uppfostran att ha sönder saker!?

Så du behöver inte svara mig att jag vad jag bara vill höra =)?
  • Frejv
    estilo skrev 2019-11-19 15:46:42 följande:

Ta inte sönder sakerna men du kan slänga de framför honom i papperskorgen. Om du vill få ut honom från rummet så är detta enda sättet. om några år när han blir 18-30 år så kommer han bli arg på er för att ni uppfostrade honom som en ängel. Han behöver disciplin och få saker för att han förtjänar att få. Hittills har han varit barn men nu kan ni ta tag i det och ställa krav på honom. Om han lyckas med det och de andra så får han saker.

Men du gör som du vill. Jag valde att dela med mig metoder som har funkat. Men din son är som han är för att han har en mamma och pappa som inte har givit honom disciplin och inte är några förebilder för att han ska kunna lyssna på er.

Du blir arg för att jag sa någon som är riktigt. Men du vill höra saker som får dig att må bra typ "det är inte ditt fel, han är sjuk, han kanske vill vara sig själv, han kanske vill ha så osv" Men om du vill ha förändring så är sanningen hård och du kommer bara försvara dig. Försvara dig här men tänk lite på det jag sa. Lycka till.

Jag är inte TS utan en vanlig läsare som undrar vad det är för uppfostran att ha sönder saker!?

Så du behöver inte svara mig att jag vad jag bara vill höra =)?
Svar på tråden besviken på min son