Inlägg från: Anonym (Allt är relativt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allt är relativt)

Hur gör man för att starta en seriös tråd?

Beror väl helt på vilket ämne man diskuterar och på vilket sätt man skriver sin trådstart.

Har sett många som nog själv tycker att de skriver seriöst men där det bara är rent dravel och då får man svar därefter. Eller de som inte tål att bli ifrågasatt och tycker att man är elak och kör påhopp bara för att man vill testa att diskutera frågan ur annat perspektiv.

Inceltrådar är ganska populära just nu här och några av de kan vara rätt vettiga i början men det går inte att diskutera seriöst med någon som redan från början har sin åsikt huggen i sten..

Anonym (Hanna) skrev 2019-11-18 13:03:48 följande:

Vad menar du med inceltrådar?

Trådar där äldre manliga oskulder skyller sin sexbrist på hela kvinnliga befolkningen, gärna ser utvidgade av sexköp, hävdar att sex är en rättighet etc etc.
    CFly skrev 2019-11-18 15:13:48 följande:

Ok, om TS har en viss åsikt om något. Men bara för att de som kommer till tråden har en annan åsikt ger det inte dem rätten att förstöra tråden. Eller?

Vilket även gäller TS själv. De flesta trådar förstörs effektivt av TS själv som inte kan ta kritik på rätt sätt.
    CFly skrev 2019-11-19 07:53:06 följande:

På vilket sätt ska man starta en seriös diskussion om ämnet utan att den per automatik ska dömas ut som en inceltråd?

Tråden är faktiskt ett seriöst försök till att diskutera ämnet och inget annat. Varför ger det dig rätten att vara så nedlåtande om den?

Bara för att du är TS ger det dig inte rätten att vara nedlåtande mot de som faktiskt svarar.

Har läst tråden och det är ingen som är dömande mot just dig och fattar inte hur du ens kan få deras svar till att vara nedlåtande. De försöker faktiskt svara seriöst men blir hela tiden dissad av dig för att de inte håller med.

Ska du starta trådar måste du kunna ta att du blir både ifrågasatt och kunna diskutera utan att bli kränkt över minsta lilla.
    CFly skrev 2019-11-19 08:50:52 följande:

Ifrågasatt är en grej. 

Men för att ta ett exempel så säger folk i tråden att "är du efter att normalisera våldtäkter är det det du vill?" Något åt det hållet. 

Det är ju faktiskt en väldigt allvarlig anklagelse som det inte står någonstans om. Den tillför inte heller något seriöst till diskussionen. Det är bara ett försök till att provocera för att man själv har känslor kring ämnet. 

Finns fler exempel så det stämmer inte. Folk i början var väldigt dömande. 

Om någon på ett vuxet sätt ger en avvikande åsikt så är det helt fine för mig.

Den frågan var inget påhopp. Snarare ett adekvat ifrågasättande för att hänga med i ditt resonemang.
    CFly skrev 2019-11-19 10:28:57 följande:

Håller inte med. 

Om jag skulle sitta med ett gäng vuxna runt ett bord och diskutera samma fråga skulle ingen kasta ur sig argumentet om att någon vill normalisera våldtäkter bara så där. Inlägget var menat att provocera samtidigt som det hade en del av bakomliggande känslor.

Fast hur du tolkar saker som inte står kan du inte skylla på den som skrivit. Det är just din egen privata tolkning som förmodligen trampar på en öm tå. Ingen annan utom du tar det för en provokation.

Titta en kvart på vilken tv-sänd debatt som helst så märker du hur folk debatterar och argumenterar utan att känna sig kränkta trots hätska kommentarer.
    CFly skrev 2019-11-19 11:25:30 följande:

Låt säga det skulle vara så. 

Fortfarande hävdar ju dem tolkningsrätt till trådstarten att den var rörig och den var fel osv. Samma verkar inte gälla tvärtom att det är deras tolkning av mina inlägg och inte någon sanning. 

Men se det går inte, för när kvinnorna tolkar så är det sanning. O när männen tolkar något så är det bara deras tolkning och inte sann.

Det uppfattades som rörigt för att dina följande svar inte direkt var kopplad till trådstarten utan blev mer personliga åsikter. Som Fjäril kär påpekar ovanför här, skriv vad du exakt menar och håll dig till det utan att ha nån dold agenda i bakgrunden. Skriv inte i allmänna ordalag om du sen hänvisar till personliga erfarenheter och åsikter, det blir liksom tvetydigt av det. Vill du ha en generell debatt eller vill du diskutera personliga erfarenheter? Och vad vill du ha ut av frågeställningen? Det blir förvirrat. Och därför blev det svar från båda håll.
    CFly skrev 2019-11-19 11:39:34 följande:

Nu är det ju din privata tolkning. Precis som du själv sa.

Varför har vissa mer rätt till tolkningsföreträde än andra?

Det är ingen privat tolkning. Det är precis vad som står i dina inlägg.

Hur man skriver inlägg så folk förstår och kan diskutera rätt är vad du frågar om i denna trådstarten. Nu har du fått svar på rent konkret varför den andra tråden uppfattas som rörig.

Du är trådstartaren och det är därför ditt ansvar att förklara hur du menar så folk kan svara korrekt.
    CFly skrev 2019-11-19 13:00:15 följande:

Då kan jag hävda att det är precis det som står i inlägget om våldtäkter också. 

Du kan inte hävda att så fort jag tycker något inlägg är ett påhopp så är det bara min tolkning. Men när andra tycker något så är det verklighetens sanning. 

Du är inte rättvis för fem öre du.

Jag tycker du verkligen ska läsa på vad ordet påhopp faktiskt har för betydelse och vad det innebär.

Här på Familjeliv är det enda stället jag vet som har inflation i ordabetydelser.
Svar på tråden Hur gör man för att starta en seriös tråd?