Inlägg från: uhsumkat |Visa alla inlägg
  • uhsumkat

SSRI 12-åring

Eftersom jag inte var där och bevittnade så är det omöjligt att säga vem av er som gjort mest rätt eller mest fel.

Läkare måste inte alltid vara strikt objektiva, ibland, rätt ofta, behövs övertalning.

Jag tycker du har helt fel perspektiv i det här. Din skepsism mot SSRI maskerar du i fina ord som "jag ser hans styrkor". 
    Det du borde göra är att ställa frågan vad gagnar barnet mest?

SSRI är inte djävulsens påfund, det är en hjälp att få en kaotisk tillvaro hanterbar. Utan dessa preparat hade vi haft mångdubbelt fler självmord, överfulla psykiatriavdelningar. Sånt glöms gärna bort när man diskuterar om SSRIs vara eller icke vara. Det räddar liv.

Men jag undrar. Om läkaren tror att det hjälper honom, varför vill du att han ska få kämpa mycket hårdare för att i bästa fall komma till samma resultat?

• uhsumkat

Du hör vad du vill höra. Alla människor säger inte nej, nej, nej. Minst lika många, om inte fler, säger att det faktiskt räddar många liv varje år. Att de gör livet värt att leva. Varför lyssnar du inte på det?
    Det verkar inte som du vill vara påläst utan att du vill få dina åsikter bekräftade.

Oavsett så saknar jag faktiskt barnperspektivet. Du pratar bara om vad DU vill att HAN ska göra, uppleva etc. Du säger inte ett ord om hur HAN har det. Kanske det som är skillnaden mellan  dig och mamman, att hon har barnperspektivet du saknar.

Jag undrar, om han blir hjälpt och får en lättare vardag, som har varit mycket tuff, varför kräver du att ditt barn ska stå tillbaka bara för att du vill läsa på?

Eftersom du hela tiden pratar ner barnets mamma och förhärligar dig själv så finns det anledning att tro att läkaren var mycket angelägen att få dig att förstå. 

• uhsumkat
    Pappatillminabarn skrev 2019-11-12 15:50:16 följande:
    Jag varken sätter på mig skygglappar eller en foliehatt. Men som person är jag som sådan att innan jag bildar mig en åsikt om för eller emot vill jag vara påläst åt bäggedera håll.
    Jag vet fördelar, jag vet nackdelar. Nätet kryllar av information åt båda hållen. Debatter och liknande. Därför avböjer jag en sådan debatt här.

Jag anser att han är såpass bra att han inte har behovet av det. Så enkelt är det.
    Sonen är 12 år och vill vara sina föräldrar till lags. Säger mamma en sak så vill han hennes vilja. Säger jag vad jag tycker så vill han som mig. Jag vill hålla honom utanför värderingar om vad som är bra/dåligt med detta.
    Det han sa idag är att han vill gå en gruppterapi som han blivit kallad till och avvakta med medicineringen.
    När du säger att alla säger nej, nej, nej, då har du satt på dig åtminstone skygglappar, det andra låter jag vara osagt.
    Men den största skygglappen är kanske att du inte inser att du inte letar information förbehållslöst utan bara vill ha det som styrker din åsikt. 

Precis vad jag reflekterat över, det enda du har pratat om är dina åsikter om sonen. Du har i den allra sista meningen som hastigast nämnt vad han vill själv. Jag tycker du helt saknar barnperspektiv och är det så då förstår jag läkarens eventuella upprördhet.
Svar på tråden SSRI 12-åring