SSRI 12-åring
Hej
Jag har en son som är 12 år och diagnostiserad med GAD samt autism. Jag och modern är lite oense om hans behandling. Jag väljer att se hans styrkor medan modern väljer att se hans svagheter. Jag ser den resan han har gjort från tidig ålder fram till idag. Från att inte kunna gå till skolan själv fram tills idag då han i princip är lika självständig som andra barn. Varannan vecka bor han hos mig och min sambo. Jag ser i princip inga svårigheter för honom i vardagen längre. Självklart kommer det vissa svåra dagar men dessa är lätträknade numera.
Idag var vi på BUP, första besöket efter att han fick sin utredning. Jag har tagit ett ställningstagande, i en debatt jag inte går in i här, angående SSRI preparat. Jag är emot, modern är för. Jag vill hellre att han får gå nån slags KBT i första hand. Detta vet läkaren på bup och vi pratade enskilt ett tag. Först sonen, sedan min exfru, sedan jag.
När det var dags för min tur att prata gick läkaren in med en extremt offensiv ställning mot mig, nästintill aggressiv. Kommer med påståenden att jag förnekar hans diagnos etc. Att jag går emot alla läkares rekommendationer etc. Jag har aldrig någonsin förnekat hans svårigheter eller diagnos. Jag pushar honom och ser hans styrkor (och självklart svårigheter.) Däremot ser jag ett behov av alternativ hjälp, som inte är ssri, i första hand, vilket jag tror hade gett honom bättre hjälp.
Vet egentligen inte vad min fråga är..
men hur ställer ni er? Rätt eller fel av mig att stå för vad jag tycker? Rätt eller fel av läkaren att gå på mig såpass offensivt som han gjorde? Ska en läkare vara neutral?