Bromsar odugliga gick igenom besiktning
Besiktningen gör som Kjell2 säger, en bromskontroll. Bilen måste bromsa tillförlitligt - gör den det, så är det godkänt. Punkt slut.
Besiktningspersonen fäller en kommentar, ett tips, eller liknande om bromsarnas skick om denne är på det humöret, annars inte. Beror precis som så mycket annat, på person till person, engagemang och intresse. Det är checklistan som ska passeras, inget annat. MÅNGA bilägare, har jag noterat, betraktar besiktningen som någon slags servicestation, som att bara bilen gått igenom en besiktning godkänd, så är den i tip top. Helt fel. De kollar trafiksäkerhet och har vissa gränsvärden. I övrigt gäller att det är bilägarens uppgift att se över bilen, att kolla slitage, att serva enligt program och vara uppmärksam på ev. brister/fel.
Och så till verkstaden då. Det finns inga mer lättförtjänta pengar än bromsjobb. Det är häst- och vagnteknik och de tar jämförelsevis sjuka pengar på detta. Det är över 10 år sen jag ens lämnade bort bromsjobb. Oftast tar det ett par timmar att göra själv och delarna kan köpas in till mindre än hälften av vad verkstäderna tar.
Men som slutsats:
NEJ, det är inte rimligt att 120 mil transformerar bakbromsarna från godkänt trafiksäkert till ett absolut noll och en livsfara.
Och JA, du kan mycket väl ha ganska slitna bromsar som behöver ett byte. Vet du inte hur du bedömer status på belägg och skivor, ta hjälp av en kompis som kan visa/bedöma. Men bromsar är en slitvara och de kommer förr eller senare behöva bytas. Så är det.
/Puppa