Håkan på Öland skrev 2019-12-31 05:25:25 följande:
Bilprovningen är många gånger några jävla bedragare som bara har intresse att att casha in stålarna. Besiktigade för några år sedan en SAAB 9-5 kombo 2,0T på OPUS bilprovning i Kalmar. Bilen gick igenom felfritt med blankt papper. men dagen därpå när jag var ute och körde som gick bromspedalen i botten. INGEN SOM HELST BROMSVERKAN ÖVER HUVUD TAGET.
Fick bärga bilen till en verkstad som konstaterade att ett av bromsrören, under någon klammer eller liknande, VAR HELT AVROSTAD. BROMSVÄTSKEBEHÅLLAREN VAR SNUSTORR!!!
Så jag har inte nämnvärt stort förtroende av vad vi kallar för "bilprovning".
Ditt resonemang haltar en del du. Om Bilprovningen, (eller snarare OPUS i ditt fall) var så intresserade av att bara casha in stålar, så hade de ju sett till att fälla bilen på någon/några punkter så att du tvingas in och betala för ombesiktning?
Bilbesiktning är ingen servicestation. De besiktigar mängder med bilar varje dag, hur tror du att de ska lyckas se ett dåligt brömsrör där skadan dessutom sitter under en klammer? Och hur kommer det sig att du själv har så dålig koll att du seglar runt utan bromsvätska i behållaren?
Din bil passerade OPUS bromstest med godkänt resultat då du var där och provade bilen, det är det som gäller för ett godkännande.
Jag har själv varit med om tappad bromsverkan och hela innerskärmen dränkt i bromsvätska efter ett brustet rör. Till och med på det ställe det brast var det efter skadans inträffande svårt att se att det faktiskt var hål / avrostat.
En annan gång fick jag däremot tips av Svensk Bilprovning att kolla bromsrör på ett ställe där besiktningsmannen inte riktigt kunde se - men misstänkte att det kan finnas rost på dem - (tvärgående, bakom bensintanken) eftersom han hade erfarenhet att den bilmodellen kan samla på sig skit just där. Jag bytte dessa bromsrör och de var "ok" men angripna, d.v.s bytte i förebyggande syfte.
Som sagt, de besiktigar massa bilar varje dag, de kan inte täcka in precis allt.