Inlägg från: Anonym (B12) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B12)

Alkoholmissbruk - några frågor

Anonym (Orolig anhörig) skrev 2019-11-08 12:06:06 följande:

Ansvarig handläggare säger också att all behandling förutom tvångsvård är frivillig och att ingen kan tvinga någon att blåsa i en apparat eller lämna blodprover för att bevisa att hon är nykter. Enda möjligheten att kräva det är att pappan får ensam vårdnad för då kan han kräva att mamman bevisar att hon är nykter för att få träffa sina barn.

Känner igen din berättelse, mitt bonusbarn har en mamma som dricker, skadar sig själv och lever ett allmänt destruktivt liv.. vi ar fått rycka ut fleratlet gånger.. Det är konstigt de du skriver ovan här att den andra föräldern måste vara den som tar steget och ställer krav för umgänge. Jag upplever att min sambo i alla fall skyddar sitt ex för vad han tror är barnets skull, han är så orolig att barnet ska förlora sin mamma och ser inte riskerna riktigt på allvar. Han är nog mer rädd att mamman ska supa ihjäl sig/ ta livet av sig, om hon skulle bli av med vårdnaden, än att barnet far illa. Jag förstår att han känner sig orolig, den oron är i detta fallet helt befogad. Men tycker det är helt sjukt att han ska stå med det ansvaret att vara den som tar beslutet att ta barnet från mamman med allt va de innebär.. Han tycker jag att socialen och samhället skulle ha större makt. Har gjorts flertalet anmälningar tidigare men nu i veckan kom det in en anmälan som socialen verkar ta på mycket större allvar än dom tidigare och de bestämde direkt att starta en utredning... Det är bra men känner mig skeptiskt.. är så rädd för att dom bara ska bolla över allt ansvar på min sambo och säga att så länge han räddar upp situationen gång på gång så är det ingen fara för barnet..
Svar på tråden Alkoholmissbruk - några frågor