Alkoholmissbruk - några frågor
Jag undrar några saker angående en närstående vars f d sambo varit alkoholist sedan tonåren (idag 45). De har två barn som jag står nära och bryr mig om - barnen är sju och nio. Föräldrarna har sedan separationen i juni 2018 delad vårdnad med boende varannan vecka.
Detta funkar emellertid dåligt då mamman får frekventa återfall. I somras ledde det till inläggning för avgiftning + remiss till psyket där hon blev kvar i en vecka. Sjukhuset skickade en orosanmälan till soc och då skolan och polisen (som tidigare ryckt ut i samband med fylla) tidigare också gjort det blev det utredning.
Utredningen ledde fram till att mamman skulle ta en medicin som dämpar suget efter alkohol samt blåsa i en apparat (previct) flera ggr om dagen. Dock skrevs den ut på prov i tre månader varefter mamman valde att lämna tillbaka den.
Nu dricker hon igen och är ganska illa däran. Barnen har inte kunnat bo där på en månad.
Soc säger att utredningen är avslutad, och för att en ny ska kunna inledas måste tre orosanmälningar till inkomma.
Ansvarig handläggare säger också att all behandling förutom tvångsvård är frivillig och att ingen kan tvinga någon att blåsa i en apparat eller lämna blodprover för att bevisa att hon är nykter. Enda möjligheten att kräva det är att pappan får ensam vårdnad för då kan han kräva att mamman bevisar att hon är nykter för att få träffa sina barn.
Jag antar att de på socialen vet vad de talar om.
Dock undrar jag...om en människa trots upprepade försök slutar med all behandling (terapi, antabus, Peth-tester på VC, medicin som ska dämpa suget), trots risken att förlora vårdnaden om sina barn och trots att hon tidigare förlorat jobbet pga sitt missbruk och förstört flera förhållanden pga det, ändå får återfall gång på gång, är det bara alkohol det handlar om...det jag menar är: kan suget vara så starkt att man bokstavligt talat är beredd att offra allt bara för att få dricka igen? Jag dömer ingen, vill bara försöka förstå drivkrafterna bakom en sådan människas beteende. Trots allt är de barnens mamma och de börjar bli stora nog att förstå att deras mamma inte är som andra och att hon ibland väljer att dricka när hon skulle ha hand om dem. Vid ett tillfälle kom hon berusad till skolan som gjorde en orosanmälan till soc.
Jag är orolig över hur det kommer att påverka barnen framöver om de får intrycket att deras mamma valt bort dem eller älskar spriten mer än dem...