Ingen nationalsång i grundskolan längre
Skolverket är i full färd med att ta fram en ny kursplan för grundskolan. Tidigare har det rapporterats om hur stora delar av den västerländska historien skulle strykas från historia-ämnet. Medeltid, renässans, barock, upplysningstiden, romantiken, stormaktstiden och frihetstiden ersattes med genus, migration och värdegrund.
Idag skriver Expressen att även nationalsången ska utgå ur kursplanen. Svensk kultur och nordisk barnvisetradition ersätts med mångkultur i "olika musikaliska traditioner".
Det här ligger förstås i linje med föreställningen inom vänstern att det inte finns någon svensk kultur. Något Socialdemokraterna konstaterade på sin asylkonferens 2015. Eller som den f d socialdemokratiska partiledaren Mona Sahlin sa:
"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
Nu fortsätter Skolverket nedmonteringen av det svenska kulturarvet och våra traditioner genom att förvägra våra barn att ta del av det i skolan. Och det som göms och inte vårdas försvinner ju förstås, vilket tycks vara målet.
Väldigt tråkigt tycker jag, vad tycker ni?