Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
Hej!
Har följt tråden ett bra tag nu, men har alltid ångrat mig i sista sekund när jag tänkt att skriva något (ingen aning om varför). Jag och min man har försökt att bli gravida i lite över 2 år nu, gjorde utredning på Sahlgrenska i december och blev uppsatta på väntelista för IVF i januari, sen kom corona.. Efter vad som kändes som världens längsta väntan så var vi i veckan på vårt första besök inför IVF. Vi har som vi vet sen utredningen manlig faktor och det kommer med största sannolikhet bli ICSI. Blev dock väldigt besviken när jag inte fick starta förrän nästnästa cykel, då det var fullbokat inför den kommande. Utöver detta så nämnde läkaren när vi var på väg ut (vilket inte togs upp under utredningen) att jag har väldigt många äggblåsor, vilket kan resultera i att jag eventuellt antingen blir överstimulerad eller att jag inte alls svarar på behandlingen. Blev lite paff då det var "blank" utredning på mig, och tankarna gick ju direkt till PCO, som jag inte är så insatt i, men har inga andra symtom och har regelbunden ägglossning. Någon som har erfarenhet av liknande? Stressar antagligen bara upp mig själv..
Men jag hörde något liknande tror jag på IVFpodden tror kvinnan hette Sandra, de allra senaste avsnitten om du lyssnat på den innan och hon hade liknande problem dvs det med äggblåsorna. Tydligen var det hårfin justering av medicin som kunde göra att det helt plötsligt blev för många ägg, och var dosen för låg så svarade inte äggstockarna. Nästan av ett lyxproblem jämfört med andra som inte får så många ägg vid en hög stimulering. Men behöver ju inte betyda det kommer bli så för dig, jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Ifall dosen är för låg så är det bara att dem avbryter försöket, ni kommer då inte ha förlorat det försöket eftersom dem räknar ju på äggplock. I värsta fall får du totalfrys och förhoppningsvis många till frysen :)