Anonym (Solrosen) skrev 2020-06-07 19:26:31 följande:
Tack :) Hoppas!! Vid första försöket gjordes det hälften ICSI/ivf. Inga ägg blev befruktade med ivf, och ingen klarade sig till 5dagar. Den här gången gjorde dom ICSI på alla, gav tillbaka en 3-dagar och odlade resten. Ingen klarade sig. Vid båda tillfällena har de fått ut 15st ägg, varav 14 mogna.
Kan en annan medicin vara en metod?
Om inte det sista försöket fungerar så har vi bestämt oss att gå vidare privat i Uppsala i höst.
Tack för all pepp!!
Jag håller med Kanel! Jag har fått sagt till mig att livmodern är den naturliga miljön för ett ägg och att det ibland är så att ett ägg därför överlever bättre där och man blir gravid. Problemet är att det är så svårt att veta.
Vilken medicin och vilket protokoll har ni haft? Kanske testa Menopur om ni tidigare haft Gonal-f? Hört att det kan ge bättre kvalitet på äggen men färre.
Så svårt att veta varför äggen inte klarar sig till dag 5. Det skulle också kunna vara något med spermierna. Vid vanlig utredning görs inte så många test. Men i Malmö gör de DFI:
www.lu.se/article/extra-analys-av-spermier-kan-hjalpa-ofrivilligt-barnlosa
Du kan testa att äta tillskott för att eventuellt förbättra äggkvaliteten (om det skulle vara problemet). Q10 ska vara bra och melatonin. Läste en tråd här på FL om det som jag dessvärre inte hittar nu.