Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?

I min egen bekantskapskrets så har många barn "per automatik" börjat på någon aktivitet då deras föräldrar alltid haft med dessa barn på allehanda spädbarns/baby-aktiviteter. Babysim har blivit simskola som sen har lett fram till att de börjat med simhopp eller simning runt skolstart och så har de fortsatt. Babyrytmik och mamma-barn-gympa har i förlängningen lett till balett, dans eller gymnastik. Aktiva föräldrar har tidigt aktiverat sina barn per automatik då de själva har samma intressen. Har man tex musikinstrument hemma och man sjunger och spelar själv aktivt så kommer nog barnet vilja göra det själv också.

Det är alltså väldigt ovanligt att man sätter sitt barn i tex kommunala musikskolan hux flux från ena dagen till den andra. Oftast ligger det ett intresse i familjen som följt med sedan babytiden.

Svar på tråden Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?