Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?
Mitt barn är 5 år. Jag vet att väldigt många 5-åringar går på dans, fotboll, kampsport, gympa etc. i alla fall en gång i veckan. Mitt barn gör inte det. Frågan är om han någonsin kommer att göra det. Om han någon gång i framtiden frågar och det är praktiskt möjligt, så kommer vi självklart inte hindra honom, men jag upplever att en del släktingar trycker på kring det här, kanske framför allt på grund av att han är ledig från förskolan 4-5 dagar varannan vecka. De tycker att han borde göra något regelbundet.
Ibland undrar jag om vi gör fel, som inte låter honom ha en regelbunden fritidsaktivitet, men samtidigt så verkar han heller inte lida av att inte ha det.
Jag känner att jag som förälder gör fel om jag ska tvinga på honom en aktivitet som han inte vill ha. Jag vill heller inte betala för något som han kanske inte sedan vill, så att han hoppar av efter två gånger och så har man lagt ut en tusenlapp på det. Han efterfrågar ju ingenting av det där ändå.
Gör jag fel här? Kusiner, kompisar och andra i vår närhet spelar fotboll, sjunger i kör, dansar etc, men vår pojke har aldrig frågat efter det. Han är för övrigt inte särskilt idrottslig av sig... jag kan i alla fall inte hitta något som jag tror hade passat honom.