• Kjell2

Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad

Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 22:49:49 följande:

Hej
    Undrar om det finns någon som har flyttat iväg en längre bit med sitt barn, trots att umgängesförälder (gemensam vårdnad) motsatt sig flytten?

Jag är väl medveten om att det inte är tillåtet, och att man i teorin riskerar att bli av med vårdnaden för att man saboterat umgänge.

Men i praktiken tar det ju minst ett år för rätten att få in en boende-utredning och under den tiden kommer ju barnet ha hunnit börja sin nya förskola och göra sig hemmastadd. Och då bör ju rätten vara försiktig med att "rycka upp" barnet och döma så att barnet måste flytta tillbaka? 

Risken du tar är att pappan yrkar på snabbeslut och sen smäller det bara till på fyra veckor. Då kan det bli så att under tiden en utredning görs ska barnet bo kvar. Då hamnar du i alternativet att barnet får bo hos pappa eller du flyttar tillbaka.

Även om du lyckas flytta kan umgänget ställa till det för dig.

En bättre plan är kanske att först yrka och få EV och fastställt umgänge och sen flytta.

Oavsett bör du nog ta proffshjälp för att inte ställa till det för mycket

• Kjell2
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 11:57:18 följande:

Anledningen till att jag inte ansökt om enskild vårdnad än är för att det känns så hopplöst med allt man läser om. Att det är i princip omöjligt även om mannen är dömd för misshandel.

Även för att jag läst om hur ens trovärdighet i polisutredningen sjunker enormt om det pågår en utredning om våld mot mig, samtidigt som jag driver en vårdnadstvist mot samma man.
    Så rent strategiskt är det bäst att invänta eventuell dom mot pappan. Men hur länge kan det ta? Blev förhörd förra veckan kring våld han utsatte mig för för 2 år sedan liksom. Och det läggs kanske ner sen ändå. 

Det som finns dokumenterat om våldet är sådant han själv har berättat för socialtjänsten. Men det är tydligen inte hållbart i brottsmål mer än som stödbevisning möjligtvis. Däremot väger det tungt i en vårdnadstvist där beviskraven är mindre och det ju är socialtjänsten som utreder. 

Fan alltså, det är så krångligt. 

Angående tidplan mm kring brottmålet, prata med målsägandebiträdet.

Har du proffshjälp att driva vårdnadsfrågorna?

Varför vill du flytta, är det bråttom?
  • Kjell2
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 14:42:50 följande:

Ja, jag bör väl hålla ut till eventuell dom.. Jag har en advokat i brottmålet som jag kan rådfråga, men hon har ingen aning om hur länge processen kan ta för polismyndigheten är i kris säger dom själva..

Jag och exet planerade att flytta gemensamt innan separationen. Så barnet står i kö till förskola och engelsk skola i nya staden som jag gärna vill att hen ska få gå i. Och jag har utbildat mig och är klar till sommaren, och vill verkligen inte bo kvar där vi bor i nu, vi flyttade endast hit för mina studier. Jag har faktiskt inte ens vågat fråga mitt ex än hur han ställer sig till det hela. (Han har dessutom kontaktförbud så allt går via en kontaktperson). Men jag har försökt lista positiva saker med nya staden som jag vill flytta till, alla möjligheter för barnet jämfört med där vi bor nu osv att presentera för exet vid lämpligt tillfälle. Men det är ca 30 mil så jag vet inte hur jag ska kunna lägga upp ett fungerande umgänge för hans del med tanke på att de inte är några övernattningar. 

Det enda jag vet till 100% som skulle funka är att muta honom, sorgligt men sant, men det är svårt att göra via kontaktperson..

Anlita ett ombud för att få hjälp i vårdnads och flyttärendet.

Överväg att köpslå med ditt ex via ett ombud, t ex i frågor om umgänge, underhåll mm. Kan vara värt att offra lite för att snabbt få en långsiktigt bra lösning.

Svar på tråden Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad