2barnsmorsan skrev 2019-11-04 09:22:32 följande:
Jag såg inte detta inlägget tidigare innan jag skrev. Men jag förstår det som att det finns dokumenterat men det finns ingen dom?
Kan du rådgöra med någon på socialtjänsten eller familjerätten eller kanske en privat jurist som kan de här frågorna? Om dina möjligheter att få egen vårdnad och hur du ska göra för att bygga ett vattentätt case. Eftersom han redan bor hos dig och inte har sovit hos pappan på 1,5 år så skulle jag säga att du redan har goda möjligheter att få egen vårdnad.
Det känns ju väldigt riskabelt att fly, då begår du ju ett brott. Då måste ni ju hålla er gömda på obestämd tid.
Nja, att sonen bara bott hos mamman och inte sovit hos pappan är inte något som påverkar vårdnaden nämnvärt tyvärr. Vårdnaden handlar om det juridiska ansvaret för barnet, inte det praktiska.
Däremot håller jag med om att ensam vårdnad för TS är ganska sannolikt men då pga situationen med våld och därigenom såklart samarbetssvårigheter. Det beror nog helt och hållet på om hot och våld kan styrkas ordentligt. Att det finns antecknat hos Socialtjänsten är tveksamt om det räcker beroende på hur det ser ut. Att TS berättat om det för Soc är t ex inte tillräckligt, det behövs bättre bevis.
TS: Jag förstår att du har det svårt men dina planer är inte rätt väg att gå. At bara flytta och chansa känns högst osäkert och att ha som plan B att gå under jorden är en ännu sämre lösning. Det funkar bara på film och vore definitivt inget bra för barnet - eller dig - i längden.
Varför inte gå vägen att stämma honom för ensam vårdnad först och främst?