Inlägg från: 2barnsmorsan |Visa alla inlägg
  • 2barnsmorsan

Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad

Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:08:48 följande:

Det är sådant interimistiskt beslut som skrämmer mig mest.. Så tänkte om det finns någon som varit med om det och kunde berätta hur det gått.

Det finns goda skäl.. Barnet har inte sovit hos honom på 1,5 år pga att han varit så våldsam och umgänget sker enbart för pappans skull.

Finns det dom på pappan att han är våldsam? Har du sökt ensam vårdnad?

Jag har nämligen en vän med en våldsam pappa till sitt barn och hon fick rätt lätt igenom egen vårdnad, pga att pappan varit våldsam mot henne när barnet var med och blivit dömd för det. Jag har ingen aning om ifall det var för att hon hade tur eller om pappan helt enkelt inte brydde sig så mycket att han bestred det. Men det kanske är en säkrare väg för att inte riskera att han får vårdnaden helt om barnet?
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-03 23:31:56 följande:

Det finns en del dokumenterat hos socialtjänsten och polisen. 

Men utifrån det jag har läst om familjerätt så verkar det inte finnas något vattentätt i tingsrätten i såna här frågor. Om han skulle stämma mig på boendet och vinna så skulle jag hellre gå under jorden med barnet, så får väl planera för det också isåfall. 

Jag såg inte detta inlägget tidigare innan jag skrev. Men jag förstår det som att det finns dokumenterat men det finns ingen dom?

Kan du rådgöra med någon på socialtjänsten eller familjerätten eller kanske en privat jurist som kan de här frågorna? Om dina möjligheter att få egen vårdnad och hur du ska göra för att bygga ett vattentätt case. Eftersom han redan bor hos dig och inte har sovit hos pappan på 1,5 år så skulle jag säga att du redan har goda möjligheter att få egen vårdnad.

Det känns ju väldigt riskabelt att fly, då begår du ju ett brott. Då måste ni ju hålla er gömda på obestämd tid.
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Kim) skrev 2019-11-04 09:50:52 följande:

Nja, att sonen bara bott hos mamman och inte sovit hos pappan  är inte något som påverkar vårdnaden nämnvärt tyvärr. Vårdnaden handlar om det juridiska ansvaret för barnet, inte det praktiska.

Däremot håller jag med om att ensam vårdnad för TS är ganska sannolikt men då pga situationen med våld och därigenom såklart samarbetssvårigheter. Det beror nog helt och hållet på om hot och våld kan styrkas ordentligt. Att det finns antecknat hos Socialtjänsten är tveksamt om det räcker beroende på hur det ser ut. Att TS berättat om det för Soc är t ex inte tillräckligt, det behövs bättre bevis.

TS: Jag förstår att du har det svårt men dina planer är inte rätt väg att gå. At bara flytta och chansa känns högst osäkert och att ha som plan B att gå under jorden är en ännu sämre lösning. Det funkar bara på film och vore definitivt inget bra för barnet - eller dig - i längden.

Varför inte gå vägen att stämma honom för ensam vårdnad först och främst?

Jag menade att i den sammantagna bilden så väger det över till ts fördel att han inte har sovit hos pappan. I fall där det finns uppenbara samarbetssvårigheter, tex pga våld eller att parterna är helt oense och inte klarar av att ta gemensamma beslut kring barnet, så brukar man ge ena parten ensam vårdnad och då brukar man utgå från barnets trygghet och inte ge vårdnaden till en förälder som barnet inte har bott hos tex.

Jag håller med dig där. Att det vore bättre att först försöka få ensam vårdnad snarare än att fly.
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Mama) skrev 2019-11-04 11:57:18 följande:

Anledningen till att jag inte ansökt om enskild vårdnad än är för att det känns så hopplöst med allt man läser om. Att det är i princip omöjligt även om mannen är dömd för misshandel.

Även för att jag läst om hur ens trovärdighet i polisutredningen sjunker enormt om det pågår en utredning om våld mot mig, samtidigt som jag driver en vårdnadstvist mot samma man.

Så rent strategiskt är det bäst att invänta eventuell dom mot pappan. Men hur länge kan det ta? Blev förhörd förra veckan kring våld han utsatte mig för för 2 år sedan liksom. Och det läggs kanske ner sen ändå. 

Det som finns dokumenterat om våldet är sådant han själv har berättat för socialtjänsten. Men det är tydligen inte hållbart i brottsmål mer än som stödbevisning möjligtvis. Däremot väger det tungt i en vårdnadstvist där beviskraven är mindre och det ju är socialtjänsten som utreder. 

Fan alltså, det är så krångligt. 

Det är inte omöjligt att få egen vårdnad när det finns våld med i bilden. Just i det fallet jag känner till så var det till och med rätt lätt.

Jag tror däremot att det ligger en mycket i fatet om man framstår som inte samarbetsvillig. Kan tänka mig att det ofta är det som ligger bakom fall där kvinnor förlorat vårdnaden att de faktiskt har stuckit med barnen olagligt. Det är ju sjukt att det blir så i fall där man handlat av rädsla för sin man. Men just därför så finns det en poäng i att göra det rätt så att man inte blir misstrodd vid en eventuell vårdnadstvist sedan. Möjligtvis är det som du säger bäst att invänta dom. Hur akut är det hela för dig?

Vet du hur din man ställer sig till det hela? Vill han ha vårdnaden? Eller är det möjligt att han han går med på att du får ensam vårdnad?
Svar på tråden Ni som flyttat iväg med barnet trots gemensam vårdnad