• Anonym (Förtvivlad)

Kan de döda hunden?

Min hund bet en man för några dagar sen. Mannen åkte till akuten och fick det sytt och vad de nu gör och så polisanmäldes det.

En jag pratat med säger att de kommer avliva min hund, vad kan jag göra!? Blir det ord mot ord? Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Kan de döda hunden?
  • Vargaflickan
    Anonym (juris) skrev 2019-11-05 11:13:12 följande:
    Bra där, men förmodligen för döva öron. En del tråddeltagare verkar redan ha bestämt sig för att det mannen gjorde var olagligt (!) och att hunden och TS agerade korrekt. Det behöver ju inte alls stämma, det beror ju på vad som de facto hände.

Exempel: En hundägare går förbi en bil och sparkar in dörrsidan med en avsiktlig spark. Hundägaren stannar inte när bilägaren försöker få kontakt med denne. När bilägaren, med fullt lagligt stöd av envarsprincipen, tar tag i hundägaren för ett envarsgripande i väntan på polis så biter hunden bilägaren.

Bilägaren i exemplet har inte gjort något fel eller olagligt över huvud taget. Hundägaren däremot, har gjort sig skyldig till flera brott.

Men det är klart, vissa här verkar ju ha bestämt sig i förväg var skulden ligger.
    Det här är Familjeliv, kvinnan är alltid offret vet du väl? Men även om hon skulle anmäla så kommer lagen vara på mannens sida, för det kan ha gått till som du beskriver eller så talar ts sanning, men mannen är den med skador alltså så kommer hans version vara mer trovärdig.
  • Anonym (juris)
    Vargaflickan skrev 2019-11-05 11:26:13 följande:
    Det här är Familjeliv, kvinnan är alltid offret vet du väl? Men även om hon skulle anmäla så kommer lagen vara på mannens sida, för det kan ha gått till som du beskriver eller så talar ts sanning, men mannen är den med skador alltså så kommer hans version vara mer trovärdig.
    Ja, jag borde väl ha lärt mig. 

Om det gått till som TS berättat, att mannen utan orsak tagit tag i henne så kommer nödvärnsrätten in och om det inte anses som uppenbart oförsvarligt våld med hundens angrepp. TS har inte oddsen på sin sida, skulle jag säga.
  • Anonym (Wha)

Har läst alla kommentarer och sett att ca 60% tycker att det är okej att en hund på eget bevåg biter när en främling tar ägaren på axeln?!??

Jag börjar luta åt att ingen ska ha hund efter den här uppvisningen i dåligt omdöme. Jag har ingen lust att riskera liv och lem så fort jag rör mig bland hundägare.

• Giftskåneman
    Anonym (Wha) skrev 2019-11-05 11:45:48 följande:

Har läst alla kommentarer och sett att ca 60% tycker att det är okej att en hund på eget bevåg biter när en främling tar ägaren på axeln?!??

Jag börjar luta åt att ingen ska ha hund efter den här uppvisningen i dåligt omdöme. Jag har ingen lust att riskera liv och lem så fort jag rör mig bland hundägare.

Låt då bli att röra hundägare.
  • nihka
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:01:51 följande:
    Hunden försvarade mig när mannen tog tag i mig när jag inte stannade. Han tog tag i min axel bakifrån. Det är en blandras som har flera raser i sig, ca 50 cm manke. Aldrig visat sig aggressiv.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:17:55 följande:
    Han blev arg över att jag inte svarade honom. Nej jag känner honom inte.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:18:19 följande:
    Hunden skyddade mig.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-04 05:54:43 följande:
    Det är skillnad på att röra och att gå ifatt och ta tag i någon som tydligt inte vill. Hade det inte varit för hunden så kanske något värre hade hänt.
    Du får ta med det här och alla andra detaljer du kommer ihåg i din anmälan mot mannen.

Om han fick vård kan det hända att blodprov togs. Jag tänker på påverkan av alkohol eller droger.

Vad hände innan? Hade mannen någon orsak att försöka stoppa dig eller var det bara någon som besvärade dig utan anledning?

• nihka
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:01:51 följande:
    Hunden försvarade mig när mannen tog tag i mig när jag inte stannade. Han tog tag i min axel bakifrån. Det är en blandras som har flera raser i sig, ca 50 cm manke. Aldrig visat sig aggressiv.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:17:55 följande:
    Han blev arg över att jag inte svarade honom. Nej jag känner honom inte.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-03 20:18:19 följande:
    Hunden skyddade mig.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-04 05:54:43 följande:
    Det är skillnad på att röra och att gå ifatt och ta tag i någon som tydligt inte vill. Hade det inte varit för hunden så kanske något värre hade hänt.
    Du får ta med det här och alla andra detaljer du kommer ihåg i din anmälan mot mannen.

Om han fick vård kan det hända att blodprov togs. Jag tänker på påverkan av alkohol eller droger.

Vad hände innan? Hade mannen någon orsak att försöka stoppa dig eller var det bara någon som besvärade dig utan anledning?

• emmioonely

Hej, har läst igenom halva tråden på ett ungefär och jag tycker att din hund gjorde helt rätt. Jag hoppas verkligen inte att din hund blir avlivad. Som tidigare personer skrivit så skyddade bara hunden sin ägare. Hade jag varit du så hade jag aldrig behövt känt mig rädd om jag gick ut och gick med hunden, speciellt om det är mörkt.

Jag kan inte mer än att säga att hade jag varit i din sits hade jag bett om ursäkt till mannen som blev beten och hjälpa honom så han får vård för såret (av ren hyfs, kan även förstå om du i denna situation var rädd när en främmande man kommer och tar tag i dig bakifrån.) Men som hundägare har du i min synvinkel inte gjort något fel.

Som sagt så hoppas jag att detta blir bra för båda parter och hoppas att du vill återkomma med hur allting har gått.

• Anonym (Wha)
    Giftskåneman skrev 2019-11-05 11:47:50 följande:

Låt då bli att röra hundägare.

Rimligt.
  • Anonym (k)

Det finns något som heter nödvärn. Men man får inte använda mer våld än situationen kräver.
    Är det befogat att hunden attackerar och biter för att någon rör ägarens axel?
    Jag är tveksam.

• Anonym (Wha)
    Anonym (k) skrev 2019-11-05 15:01:11 följande:

Det finns något som heter nödvärn. Men man får inte använda mer våld än situationen kräver.

Är det befogat att hunden attackerar och biter för att någon rör ägarens axel?

Jag är tveksam.

Lite så jag tänker också. Det är ju att jämföra med att hugga sönder en persons hand med en kniv. För att någon rör ens axel.....
Svar på tråden Kan de döda hunden?