• Anonym (Anonym Tjej)

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion och vill bara dubbelkolla med någon annan att jag inte är ute och cyklar. Han blev upprörd över att jag ifrågasatte detta.

Vi bor inte ihop så jag har inte insyn i hur det ser ut i sin helhet. Men i helgen såg det ut så här:

Fredag - 2 st starköl 50 cl

Lördag - 4 st starköl 50 cl, 1 st starköl 33 cl, 1 drink 4 cl och en flaska vin

Söndag - 2 st starköl 50 cl

Det var ju framför allt lördagens konsumtion jag reagerade på.

Liknande har skett vid tidigare tillfällen.

• Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion
  • Miss Skywalker
    Anonym (kapten) skrev 2019-10-30 22:55:20 följande:

Du är orolig över två(!) öl på en söndag? Jösses jag är glad att jag inte bor i Sverige längre...

Håller med..
    Anonym (Anonym Tjej) skrev 2019-10-30 22:57:52 följande:

På söndagen träffade vi en vän till mig på stan och då blev det två öl. Vet i princip inte alls hur det är på vardagar för vi har en viss distans mellan oss. Ibland säger han att han går ut och ?tar en öl? på en vardag.

Du undrar varför han blev arg. Han är en vuxen människa och du kommer med pekpinnar som en morsa trots att det inte innebär några problem bara för att. Sjukt irriterande. Förstår honom..
  • Anonym (kapten)
    Anonym (Anonym Tjej) skrev 2019-10-30 22:57:52 följande:
    Ibland säger han att han går ut och "tar en öl" på en vardag.
    Jag kan inte ens ta dig på allvar... Vem går inte ut och tar en öl på en vardag ibland? Har du själv inget socialt umgänge som ibland innefattar en drink eller två? 
  • Anonym (Ugglan)

Jag hade också blivit upprörd. Komma och skamma en för att man drar i sig alkohol en lördag. Jag är en hyfsat liten tjej och när jag dricker blir det oftast en fördrink innan maten, ett glas vin under tillagning och ett glas under middagen. Det är nästan en halv flaska.

Sen vadå, 4 öl på det under kvällens gång. Låter alldeles lagomt. Speciellt eftersom han beter sig och är en hyvens prick oavsett.

Det är ju där du är dryg. Men du är väl en sån som säger åt folk att sluta röka och äta mer grönsaker också :D

• Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (kapten) skrev 2019-10-31 05:52:42 följande:

Jag kan inte ens ta dig på allvar... Vem går inte ut och tar en öl på en vardag ibland? Har du själv inget socialt umgänge som ibland innefattar en drink eller två? 

Jag skrev bara det som ett svar på en fråga om han drack på vardagar, jag kan också ta en öl en vardag.
  • Anonym (...)

Det är ju allmänt känt att par där de har olika syn på droger/alkohol passar mindre bra ihop.

Han kanske ligger något i gränslandet för riskfyllt beteende, och du har en mer nykter syn på det hela.

Skillnaden i synsätt skapar mer konflikt än själva beteendet isig. Tror du får försöka släppa det, så länge som det håller sig till helgen och inte påverkar dig negativt.

• Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (...) skrev 2019-10-31 07:31:43 följande:

Det är ju allmänt känt att par där de har olika syn på droger/alkohol passar mindre bra ihop.

Han kanske ligger något i gränslandet för riskfyllt beteende, och du har en mer nykter syn på det hela.

Skillnaden i synsätt skapar mer konflikt än själva beteendet isig. Tror du får försöka släppa det, så länge som det håller sig till helgen och inte påverkar dig negativt.

Så kan det vara. Får se om han släpper det dock för han vägrar att prata med mig just nu. :-O
  • Anonym (M)

Om det där är ?normalt? intag för honom på en helg, plus ev. nån aw under veckan så tycker jag att det finns anledning att vara orolig. Att han blir arg över att du ifrågasätter hans alkoholintag tycker jag är ytterligare en anledning till oro. Är man inte i riskzon så har man inget att försvara, går man i försvar tyder det på att det är något som betyder mycket för honom som hotas.

• Anonym (Is i magen)
    Anonym (Anonym Tjej) skrev 2019-10-30 22:31:29 följande:

Tänker att det är ökad tolerans som gör att han knappt var synbart påverkad?

När jag tittar på sidor om riskbruk av alkohol så står det att 14 standardglas per vecka för en man är riskbruk, men det är förstås individuellt. Om man tittar på vad ett standardglas motsvarar så drack pojkvännen 14 standardglas på en lördag kväll. Och 20 standardglas under helgen, i övrigt under veckan vet jag inte.

Och det är inte en engångshändelse. Tror som sagt att det var samma veckan innan och jag har under ett år kanske varit med honom vid ett tiotal liknande tillfällen. Sen har det varit oräkneliga tillfällen med måttlig alkoholkonsumtion.

Tänker också att man inte blir så upprörd som han blev om det inte hade funnits nåt skäl till oro? Men jag vet inte, det är kanske svårt att framföra kritik kring alkoholkonsumtion utan att motparten blir upprörd? Men jag vill ju ha en relation där man vågar säga det man tänker också. Känner mig osäker.

Med all respekt TS. Han är inte rätt för dig.

Ni har helt olika syn på bruk av alkohol över huvud taget. Antingen så anpassar han sig tillfälligt efter dina önskemål och allt blir frid och fröjd men sedan börjar han smyga med små mängder. Eller så kräver han att du tänker om och accepterar vilket inte heller blir rätt. Nej, han må vara en härlig prick och kan ha många bra kvaliteter men alkohol, droger, tobak och medicinering ska man inte tumma på när det kommer till personliga värderingar.
  • Anonym (Öl)
    Anonym (Anonym Tjej) skrev 2019-10-30 19:09:37 följande:

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion och vill bara dubbelkolla med någon annan att jag inte är ute och cyklar. Han blev upprörd över att jag ifrågasatte detta.

Vi bor inte ihop så jag har inte insyn i hur det ser ut i sin helhet. Men i helgen såg det ut så här:

Fredag - 2 st starköl 50 cl

Lördag - 4 st starköl 50 cl, 1 st starköl 33 cl, 1 drink 4 cl och en flaska vin

Söndag - 2 st starköl 50 cl

Det var ju framför allt lördagens konsumtion jag reagerade på.

Liknande har skett vid tidigare tillfällen.

Är det bara någon helg då och då hade jag inte blivit orolig. Jag drack nog så vissa helger innan jag fick barn och var ute och tog nån öl med vänner. Nu dricker jag kanske en gång per år haha
  • Zarch

Det säger faktiskt inte mig så mycket men jag tycker personligen att man ska passa sig för att gå ut och smälla iväg missbruksanklagelser till höger och vänster. Får hans drickande konsekvenser inför omgivningen så är det givetvis inte bra men det skriver du inget om.

Har du några olater TS, sockerberoende kanske? Slukar du i dig godis på helgerna så trivselkilona har börjat krypa sig på? Nej det hade inte varit så trevligt att få det slängt i ansiktet heller och det är min poäng.

Ta en funderare på ifall det här är en kille som passar dig istället, finns gott om killar som är nykterister så hitta en sådan kanske?

Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion