Ta steget till utredning
Skönt ändå att du tror att din chef kommer förstå! Det gör det ju lite lättare att berätta i alla fall
Hejsan :) jag och min sambo har levt ihop i 3 år han föddes steril och vill nu ha ett kärleksbarn med mig.. helt otippat då han varit helt anti insiminering eller tanken på adoption. Vi sökte för två veckor sen och fick en tid nu den 25 november. Är så himla nervös. Jag har 3 barn sen innan. Yngsta är 10 år jag börjar ju komma upp i ålder (inte så jätte gammal hahaha) å är nervös över att de kommer misslyckas och att jag inte kan ge honom ett barn:( nu när han äntligen förstått han kan få barn. Någon som vet hur lång tid en utredning kan ta ? Från första mötet och sen tills man blir inseminerad ?
Hej! Hoppar in här också för att dela med mig!
Vi hade försökt i 10 månader innan jag ringde och bokade tid för utredning. Jag har alltid haft oregelbunden mens (60-70 dagar långa cykler) och har nånstans alltid haft på känn att nåt står lite galet till. Fick tid 3 v efter telefonsamtalet, då var både jag och sambon där och vi gick igenom vår hälsa, fyllde i papper och tog prover. Hon gjorde VUL som visade PCO äggstockar, detta var en enorm lättnad för mig. Det finns en förklaring och det finns behandlingar. Jag fick primolut nor utskrivet som ska framkalla mensen och min sambo fick lämna spermaprov veckan därpå. Nästa besök några veckor senare spolade dom mina äggledare som visade fri passage och gick igenom provsvaren från första besöket som visade att allt såg bra ut, min sambos spermier var toppen. Jag fick letrozol utskrivet och är nu inne på första kuren. Väntar med spänning på vad detta ska ge!
Våga söka hjälp, det är så värt det! Jag mår så mycket bättre nu, all ovisshet innan gjorde mig galen, att inte veta hur allt står till! Lycka till!!! <3
Hej! Jag hoppas på att jag också ska vara en av dem som börjat om några månader/veckor... :) Det känns lite som en stor steg att börja utredningen samt lite stressigt... Därför har jag lite frågor. Hur länge brukar man vänta från att man skickar egenremiss till att utredningen börjar? Eller hur är det i början, man bokar bara tid hos sin gyn och får papper att fylla i och skicka vidare? Var det långa köer i våra län? Gick ni alla på utredningen via landstinget eller är det någon som kör privat?
Lycka till till er alla:)
Ja du har ju fått superfina blåsor! :) hoppas att det tar sig för dig snart!! Ska du få någon spruta eller har du fått konstaterat att äggen släpper?
Är på cd 31 nu, äl+13 men ingen mens i sikte och neg. gravtest! Har haft ?mensvärk? ett par dagar nu och hugg i vänstra sidan av tjejmagen och vart så säker på att mensen är runt hörnet men.. hoppas att den kommer snart så att jag kan köra igång med dubbel dos!
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden men har änsålänge inte hittat ett svar på min fråga.
Jag och min sambo blev oplanerat gravida i december förra året, blev dock ett tidigt mf i v. 6. Vi har försökt sedan dess, inget har hänt. Vi har inga barn sen innan. Nu har det ju gått ett år av försök, och det börjar bli riktigt jobbigt. Äl-tester och temp ger utslag var månad, jag har regelbunden cykel och vi prickar rätt varje gång, ändå händer absolut ingenting.
Vart vänder man sig för att börja hela karusellen med utredning osv? Jag är den som gärna drar mig för att besöka sjukvården i allmänhet och har därför absolut ingen aning om vart vi ska vända oss.
Efter mycket om och men ringde vi första samtalet i morse. SEX MÅNADER väntetid till första mötet. Det hade vi verkligen inte räknat med då vi bor i en väldigt liten kommun. Så nu ångrar jag att vi inte ringde tidigare, men ändå rätt skönt att nått är på gång. Så nu är det väl bara att fortsätta försöka i väntan på remissen. Blä känns det nu.