Abort? Inte säker på pappan
Hej!
Jobbig situation! Jobbigt också att mitt i bland alla känslor och tankar behöva fatta ett så pass viktigt beslut.
Vad jag har fattat så är det inte super enkelt att bara göra abort, och att många mår väldigt dåligt efteråt om beslutet har fattats förhastat, inte helt igenomtänkt, eller på grund av felaktig information. Jag visste inte det innan, men det finns tydligen något som heter "post abortion stress" som drabbar en hel del kvinnor som gjort abort och det vill man inte gärna tala om inom sjukvården.
Fundera på alla alternativen, fram och tillbaka. Abort, adoption, behålla och tänk in vilka mer än du finns i din närhet och hur skulle de påverkas av ett eller annat beslut. Vi är mer kollektiva människor än vi tror och ibland kan det hjälpa att se sina relationer för att man inte är så ensam som man tror. Och skulle det ändå kännas helt hopplöst, så finns faktiskt möjligheten att adoptera, även i Sverige.
Jag vill bara uppmana dig att verkligen kolla igenom alla möjligheter du har att behålla barnet. Vilka relationer har du runtomkring dig som skulle kunna vara ett stöd för dig den första tiden? Omständigheter som kan te sig överhängande och omöjliga, kan alltid ändras, men om man i sitt hjärta är glad för barnet i magen, och kanske redan börjat skydda det på nåt sätt (så att modersinstinkten kickat igång) då kommer du troligen alltid att bära en ev. abort i hjärtat resten av livet.
Försök därför också att blicka fem år framåt utifrån de olika alternativen.
Ta hjälp om du känner dig ensam, det finns hjälp att få, du behöver inte vara ensam i detta svåra. Det finns människor du inte känner som vill att det ska gå väl för dig och som har väglett flera kvinnor till grundade genomtänkta stadiga beslut, och det är det viktigaste för din egen hälsa.
kram och lycka till