Skulle du lämna 13-åring ensam hemma över natten m okänd kompis?
Att en trettonåring är själv hemma några dagar ser jag inga problem med och tycker mest att det är sorgligt var samhället hamnat om folk ser det som ett problem. Hur fasen ska ungarna klara sig som självständiga vuxna bara några år senare om de inte ens kan vara ensamma några dagar vid 13 års ålder?
Anyhow, kompisen däremot hade jag varit tveksam emot. En kompis jag träffat upprepat IRL och hade lite koll på - ja. Men en jag inte träffat som är en nätkontakt, nej. Det hade kunnat lösas genom att detta genast åtgärdas - kompiser kommer på besök några gånger innan samt pratat med dennes föräldrar och helst träffat dem med.
Det kan såklart gå jättebra men det kan också visa sig att den här kompisen faktiskt inte alls är okej på det ena eller det andra sättet. Att man känner någon via nätet betyder ju inte att man vet allt - personen kan ju ha drag, beteenden och vanor som inte kommer fram där men som kan bli ett jättestort problem IRL. Dessutom känner ju du inte alls personen som bara för att 13 åringen tycker att den är asnice måste ju inte man som förälder ha gjort samma bedömning...
En försvårande omständighet är ju att om du ligger inne för operation är du väldigt maktlös att rycka ut om något faktiskt skulle gå snett.