Skulle du lämna 13-åring ensam hemma över natten m okänd kompis?
Så, hur hade ni gjort? Skriv gärna en kommentar också, speciellt o du valde ett av de tre sista alternativen.
Alltså, min fråga gällde idén med att låta en kompis som min son eller jag inte träffat irl sova över när sonen är ensam hemma. Den gällde *inte* om det är lämpligt att lämna en 13-åring ensam hemma. Men eftersom fl är som det är, borde jag ju kunna ha räknat ut att jag skulle bli påhoppad av iaf några människor beträffande saker som inte berör frågan?
Som gemensamt svar till er som anser att jag är en oansvarig mamma som borde anmälas till soc kommer här lite förtydliganden som jag i min enfald inte ansåg att jag behövde göra, eftersom de inte har med min faktiska fråga att göra:
1. Eftersom vissa av er uppenbarligen tror att det är nåt skumt i görningen, eller att jag har en ny pojkvän som jag hellre umgås med bara för att jag inte kan vara hemma ser jag inget annat val än att tala om anledningen, även om jag ärligt talat inte tycker att det är nåt nån har något att göra med. Jag ska läggas in för en ganska omfattande operation. Det är som jag sagt i några av mina svar inget jag vill eller själv har valt, men det är heller inget jag kan ändra eller ställa in.
2. Det har inte fallit mig in att min son inte skulle klara sig ensam några dagar, och ärligt talat har inget i era svar fått mig att ändra uppfattning där (däremot är jag *mycket* tacksam för de som faktiskt stöttat mig på den här punkten). Han står ju inte ensam; han har som sagt pappa helt i närheten, och pappa kommer även att titta till honom med täta mellanrum; de kommer bara inte att *bo* tillsammans. Vi har dessutom bra, pålitliga grannar som har lovat att ha lite koll, och som han kan vända sig till om det skulle vara nåt som var akut.
3. Anledningen till att sonen inte ska bo hos pappa är återigen ingenting jag anser att jag ska behöva redogöra för, men ok. Anledningen är ffa att sonen och hans pappa funkar bra ihop en timme eller två i taget, men sen är de som hund och katt och bråkar så huset skakar. Jag ser ingen som helst anledning till att utsätta någondera av dem för detta, när sonen alldeles utmärkt klarar att ta hand om sig själv.
Slutligen vill jag bara säga ett stort tack till alla er som (1) svarat på det som faktiskt var frågan, och inte en massa annat, och (2) stöttat mig i att det faktiskt går att lämna en 13-åring ensam.