Inlägg från: Anonym (Ann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ann)

Fira föräldrarnas 30-åriga bröllopsdag?

Vissa gör som ni, andra gör på andra sätt.

I min familj har vi inte firat föräldrarnas bröllopsdagar, men hade vi gjort det så hade vi inte gått på en sådan dyr restaurang.

Hade det varit min mans familj, och vi hade firat deras bröllopsdag (vilket vi aldrig gjort) så hade vi mycket väl kunnat gå på en sådan dyr restaurang.

• Anonym (Ann)
    Migas skrev 2019-10-21 10:04:51 följande:
    Vi har aldrig firat tidigare heller (och inte heller mina svärföräldrar), så därav min fundering om det kan vara rimligt heller inte. Förstår att det varierar från familj till familj men var lite nyfiken på om det var någon äldre tradition och därmed vanligt att göra det. 

Jag tycker att det skulle fungera lika bra att göra någon trerätters middag hemma, men sen är varken jag sambon så mycket för att äta ute heller. Skulle det vara helt fel att säga att antingen får de göra det själva (då vi dessutom har svårt med barnvakt åt yngsta) då de trots allt verkar tycka att det är en rimlig och kul grej? Då får de göra som de vill, men kanske blir helt fel om alla barnen inte är med på en sån grej? 

För mig (inte gift) känns det lite som att det är en personlig grej att fira och att man då kan välja om man vill fira själv eller uppmärksamma det med andra. Blir det inte lite konstigt att som utomstående uppmärksamma en sån sak om de själva inte gör det alls?
    Tycker du absolut ska ta upp det med dom. Alla ska vara bekväma med upplägget, både rent praktiskt och inte minst ekonomiskt.
  • Anonym (Ann)
    Migas skrev 2019-10-21 12:46:51 följande:
    Rent ekonomiskt skulle det väl säkert fungera för oss (även om vi tycker det är mycket pengar i sammanhanget) och att vi eventuellt har svårt att få barnvakt till barnen har vi nämnt så det vet de om. 

Det känns dock som ett dilemma; ska man försöka få till någon billigare variant hemma (laga egen trerätters), eller ska man låta de köra på sin ide (men avstå själva) så de får fira de som de önskar.
    Ja, ni får bestämma hur ni ska göra. Varför inte träffas och snacka er samman? De är ju dina syskon, så du borde ju kunna framföra dina åsikter.

Varför fundera på att avstå? Känns ju konstigt om inte alla syskon är med, tycker jag. Se till att skaffa barnvakt, så är den biten klar, sedan kan du höra om de andra tycker att hemmamiddag är bättre. Ibland får man vika sig för majoriteten.
  • Anonym (Ann)
    Migas skrev 2019-10-21 14:32:48 följande:
    Jo men vi får försöka bestämma något, men känns lite stelt när de redan har pratat ihop sig om datum och ideer och sen hör om vi vill vara med på det. Det hade känts betydligt enklare att åsikter om planeringen om man fått vara med från början när det troligtvis bollades alternativa ideer och datum än att bli involverad när det redan finns en färdig ide och färdigt datum liksom, då känns det ju bara som man förstör allting om man inte är av samma åsikt. Men det löser sig på något sätt vara bara intresserad av andras tankar och ideer om fenomenet i sig. 

Varför jag funderar på att avstå är att barnvakten möjligtvis kan ta stora barnen då lilla barnet fortfarande vill amma på kvällen och inte varit ifrån oss föräldrar mer än typ en timma innan och då lämna henne där flera timmar i läggdags tror jag kommer att bli kaos (och inget som den ev. barnvakten var speciellt intresserad av). Det känns inte heller som ett alternativ att ha med henne på en finare restaurang heller. Så svårt att vika sig för majoriteten när majoritetens vilja med största sannolikhet inte kommer att fungera för oss. 

Tack för dina tankar och ideer  
    Fast så har du ju bra argument att välja hemmamiddag istället.
Svar på tråden Fira föräldrarnas 30-åriga bröllopsdag?