Merymo skrev 2019-11-05 10:12:51 följande:
Såklart! Du vill ju ha bästa möjliga hjälp. Min läkare vill inte gå så långt som trippeldos letrozol. Dubbeldos och gonal-f. Mognar inga ägg efter 6 försök så är det IVF.
De kan ju se progestronvärdet på blodprov och då se om du ägglossat. Men problemet för dig blir ju att det går till slumpen. Genom att inte ha täta kontroller och följa din äggmognad så vet de ju inte vad som fungerar. Jag tycker det är jätte konstigt. Jag har endast behövt ta blodprov 1 gång 1 vecka efter förmodad ägglossning, och det var när ägget som syntes under VUL 2 dagar innan den mystiskt försvann. Om ett ägg är exempelvis 13 mm så kommer jag tillbaka efter typ 3-4 dagar för en till VUL för att se om ägget växt ytterligare.
För att du ska få bäst behandling så bör du få letrozol, undersökningar om dina äggstockar reagerar på detta, om folliklar växer och blir tillräckligt stora så ska du ta ovitrelle. Då har du ärliga chanser. Och jag tycker du bör undersöka progestron delen också. Progestron är den hormon som möjliggör graviditet och att behålla barnet. Så det är en viktig del.
Jag googlade alla privata kliniker och sållade bort de som tog sina egna priser. Sen ringde jag till alla kliniker som var kvar och tog den första som hade tid. Jag har inte stor tillit till läkare tyvärr pga tidigare erfarenheter. Och för att vara helt ärlig så är inte kvinnan jätte prioriterad när det kommer till vård. Jag var på VC för 10 år sedan med mitt problem och de så att jag ska ta p piller....Mina läkare idag var jätte arga och poängterade okunskap. Hitta läkare som brinner för att hjälpa personer bli med barn. Såklart är alla behandling individuell, men denna klinik har täta kontroller när det kommer till personer som inte har egna ägglossningar.
Ja man vill ju verkligen det!! Någon som verkligen vill hjälpa en!
Tycker också att det är konstigt och har frågat varför de gör på det här sättet, med tablettbehandling och blodprov. Fick endast till svar att de gör inget ultraljud innan förmodad ägglossning för risken att fler ägg mognar och då ökar risken för t.ex. tvillinggraviditet är så pass liten "det är inte många som gör det idag förutom på privata kliniker" enligt bm på mottagningen. De tycker att det räcker med blodprov och letrozol.
Jag ringde faktiskt till en annan klinik i en annan stad igår som en kompis gick hos innan de gjorde ivf. De arbetar på ett helt annat sätt och tyckte det var konstigt att de inte erbjöd något ultraljud, eller att de ens ville diskutera alternativ behandling i form av t.ex. ovitrelle eller liknande framöver. Hon förstod min oro och stress som detta orsakade så de bokade in mig på ett ultraljud i nästa vecka fast de inte har några provsvar eller något sen innan. Vi ska prata mer när jag kommer dit i nästa vecka. Om vi byter mottagning till dem vet jag inte, just nu är jag bara glad att jag får göra ett ultraljud. Hon sa också att de kan behandla med ovitrelle om ultraljudet är "bra", vet dock inte om jag har chans att få det denna gången eftersom jag inte är inskriven hos dem. Jag ska fråga en andra kliniken jag ska till nästa vecka om mina progesteronvärden, vad de tror och hur man gör behandla det. Om de är bättre efter en äl med letrozol, eller om jag bör få tillskott för att att minska risken för missfall.
Okej, bra tips. Ska se hur det utvecklar sig i nästa vecka. Byter jag inte till den kliniken ringer jag nog runt, vill inte vara kvar där vi är inskrivna idag. Har tappat all tillit till dem :(
Hur har det gått för er i er utredning?