• Tussilago123

Känner mig trängd av bonusbarnet

Behöver verkligen rådgivning.

Bor tillsammans med min sambo och varannan torsdag - söndag har vi hans son.
    Vi bor i min lägenhet och där har vi även sambons hund som han hade innan vi blev tillsammans. 

Vårt förhållande är hyfsat färskt, vi blev tillsammans i januari och blev sambos i juni/juli. Jag har hela tiden haft inställningen att hans son inte kommer vara något problem, jag har själv inga barn men är väldigt glad för barn och har en lillebror i samma ålder som mitt bonusbarn. 
    Jag har en tendens att bli avgudad av kompisars barn och jag avgudar dom tillbaka lika mycket, ställer gärna upp som barnvakt om dom behöver komma ifrån lite och så vidare. 

Därför kände jag att fan, detta kommer inte bli några som helst problem, snarare mysigt. 

Men nu har allt vänt. Jag vill inte att min sambo ska prata om sin son när vi är själva, jag går och irriterar upp mig dagarna innan vi ska hämta sonen, jag stänger in mig 100% när sonen är där och blir lite gladare samma dag som vi ska lämna honom, för då vet jag att vi ska få vara själva. 
    Hans son är egentligen inte speciellt krävande men extremt uppmärksamhetssökande, jag och min sambo får inte sitta bredvid varandra i soffan utan sonen måste sitta imellan, vi får inte ligga bredvid varandra i sängen utan sonen måste ligga mellan oss. Vi får inte kramas får då pratar sonen på som bara den och ropar efter pappa. Sitter vi i bilen och pratar ber sonen oss vara tysta för det gör ont i hans öron, men han själv kan prata hur mycket som helst. Och jag blir så fruktansvärt irriterad. 
    I början tog min sambo inte ansvar för detta, men vi pratar väldigt mycket och han lyssnar på vad jag säger. Min sambo har erkänt att han har svårt att säga till sonen då han inte vill riskera att sonen inte ska vilja vara hos oss mer. Men det har absolut blivit bättre.

Jag känner inte igen mig själv för jag brukar vara så glad för barn och jag har så dåligt samvete för jag förstår ju att sonen känner av att jag är irriterad, och det har jag egentligen ingen rätt att vara för han är bara ett barn. 
    Jag själv har växt upp utan pappa och vet hur viktigt det är att man som bonusförälder är välkomnande mot partnerns barn och så vidare. 

Men jag kan verkligen inte lösa det och jag kommer inte underfund med mina negativa och irriterade tankar. 

Just nu känner jag att jag aldrig kommer komma överens med barnet och det krossar mitt hjärta att se sonen dra sig längre och längre bort från mig, och jag vet ju att det är mitt fel.

Hur gör man????? Hjälp 

• Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet
  • Anonym (Sanna)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-13 22:12:03 följande:

Jo du bölar. Barnet är 3 och du tillbringar tre ggr så mycket tid med pappan än vad barnet gör. Patetisktatt gnälla över att du några få procent av tiden behöver upplåta lite space för ungen.. skulle du själv tycka det vore nice att bara få träffa den viktigaste personen i ditt liv 8 dagar i månaden och skulle du dessa dagar då inte önska att han fokuserade på dig de få dagarna?

Ungen är tre och uppför sig helt adekvat utifrån ålder och levnadssituation. Du är vuxen men har inte ålderasdekvata reaktioner och känslor omkring detta. Skärp dig.

Ts är en vuxen kvinna, 22 år, och uttrycker sig mer stabilt och balanserat än vad en snart 50-åring gör. Tänk vad olika det kan vara.
  • Anonym (Sanna)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-13 22:13:49 följande:

Knappast. Att se barnperspektiv istället för vuxenperspektiv känns nog bara ovant för dig.

Du ser inte från ett barnperspektiv. Du ser bara ifrån ditt eget perspektiv. Hade du brytt dig om barnet hade du uttryckt dig annrlunda. Du vill bara hävda dig själv.
  • Anonym (Sanna)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-13 22:40:55 följande:

Jag behöver inte hålla tyst nånstans.

Jag är måttligt förtjust i andras barn och väljer således bort en situation då jag skulle leva med nån annans barn. Det kallas att ta ansvar. Är liksom inte så empatistörd att jag skulle utsätt ett barn för att leva med någon som tyckte barnet var till besvär.

Här har vi en vuxen kvinna som buhu.. känner sig bortskuffad av en treåring. TREÅRING... som endast får träffa pappa en tredjedel av den tiden som den vuxna kvinnan får ha pappan för sig själv. Det är faktiskt fullständigt patetiskt. Hon är inget offer.

Aha, just det ja. Du var ju alltså den där utan styvbarn som ändå ville ge råd. Vad tråkigt att du har en dålig dag. Du kanske ska hitta något annat att ta ut din frustration på. Jag brukar tipsa mina barn om att ta en kudde och slå i väggen. Då får man ur sig mycket frustration men utan att skada någon annan.
  • stylo
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-13 23:01:18 följande:

Aha, just det ja. Du var ju alltså den där utan styvbarn som ändå ville ge råd. Vad tråkigt att du har en dålig dag. Du kanske ska hitta något annat att ta ut din frustration på. Jag brukar tipsa mina barn om att ta en kudde och slå i väggen. Då får man ur sig mycket frustration men utan att skada någon annan.

???? Fantastiskt svar!!!
  • Shameless
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-13 22:53:43 följande:

Ts är en vuxen kvinna, 22 år, och uttrycker sig mer stabilt och balanserat än vad en snart 50-åring gör. Tänk vad olika det kan vara.

• eriknilsson1987

Jag hade pratat med sambon. Berätta precis hur du känner och att du tycker det tär på dig.
    Ju längre det går så kommer det bara bli värre.
    Det bästa sättet är att prata med sambon.
    Hoppas det hjälper.

• Anonym (Minus Bonus)
    Drottningen1970 skrev 2019-10-13 20:47:32 följande:

Barnet är 3 år och saknar sin pappa 22 av månadens 30 dagar. TS är en vuxen kvinna som bor heltid med mannen och bölar över att 3 åringen vill sitta och sova nära sin pappa den lilla tiden de träffas. Folk ä fan sjuka i huvudet....

Att pojken behöver närhet och trygghet innebär inte att han ska bestämma över de vuxna. Killen tar en ledarroll och talar om för de vuxna att de inte får sitta bredvid varandra och hindrar dem från att tala. Barn är inte dumma. Han dominerar i hemmet eftersom ingen sätter stopp för dumheterna. Om du tror att man visar barnet kärlek genom att göra honom till en envåldshärskare så tror du fel.
  • pyssel
    Anonym (Minus Bonus) skrev 2019-10-14 06:53:26 följande:

Att pojken behöver närhet och trygghet innebär inte att han ska bestämma över de vuxna. Killen tar en ledarroll och talar om för de vuxna att de inte får sitta bredvid varandra och hindrar dem från att tala. Barn är inte dumma. Han dominerar i hemmet eftersom ingen sätter stopp för dumheterna. Om du tror att man visar barnet kärlek genom att göra honom till en envåldshärskare så tror du fel.

Dessa namn på barn.. Otrygga barn försöker finna områden av kontroll och inflytande, man är dum om man inte inser det. Det här lugnar man ner genom att föräldern illräckligt ofta bjuder in barnet mellan sig och partnern, och att partnern gör likadant. "Envåldshärskare".. Är "manipulativ" också med på gloslistan?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Minus Bonus)
    pyssel skrev 2019-10-14 07:02:38 följande:

Dessa namn på barn.. Otrygga barn försöker finna områden av kontroll och inflytande, man är dum om man inte inser det. Det här lugnar man ner genom att föräldern illräckligt ofta bjuder in barnet mellan sig och partnern, och att partnern gör likadant. "Envåldshärskare".. Är "manipulativ" också med på gloslistan?

Så många namn på en vuxen som inte fick rätt uppfostran som barn. Även skilsmässobarn behöver veta var gränserna går.
  • pyssel
    Anonym (Minus Bonus) skrev 2019-10-14 07:16:32 följande:

Så många namn på en vuxen som inte fick rätt uppfostran som barn. Även skilsmässobarn behöver veta var gränserna går.

"Gränser" dras genom att den vuxne förekommer i just denna situation. Gränser i en situation där gränser behövs, för andras skull också, är när förälder bär ut skrikande 3åring ur affären eller sätter totalstopp för sparkande i sätesryggar. Begriper man inte att skilja vilken anknytningsprocess som startar om var 14e dag förstår man inte heller nyanserna i ordet "gräns" och hur man minskar dessa beteenden utan att samtidigt skapa nya och framtida problematiska sådana.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet