Anonym (Längtar) skrev 2019-10-21 09:03:02 följande:
Hej!!
Nyfiken, hur fick din man upp sina spermienivåer?
Med hjälp av en tokig fru!
När vi fick veta vad problemet med honom var (för få spermier och lågt antal med normalt utseende) så googlade jag mig vild, och vi tog blodprover privat och fick hjälp av en vän till mig att tolka dem. Det visade sig att han hade brist på en himla massa grejer, så vi la om kosten, han fick sluta snusa, börja träna lite, och så satsade vi jättemycket på att han skulle stressa ner. Tutade i honom tillskott av Macarot också, läste om flera i USA som hade lyckats mångdubbla sitt antal spermier med det och jag råkade ändå ha det hemma för jag tagit det själv förr (och min man lyckades TREdubbla sina nivåer på ett halvår!).
Så mitt främsta tips är att kolla nivåer på allt, hormoner, vitaminer, mineraler, sköldkörteln. Sen skippa sånt som är ohälsosamt (rökning, snus, socker och koffein i lite för stora mängder), och få ner stressnivåerna. Kortisol är fertilitetsdödande med råge, det ställer in kroppen på att behöva fly eller fäkta och då lägger den fokus på att hantera det istället för att föröka sig..
Så många gånger glöms karlarna bort och vi kämpar som galningar för att bli de perfekta blomkrukorna (som Vulverine säger), och så står vi där med en gubbe som har kassa frön. :P