• Svedenborg

Varför så mycket smink & lösögonfransar?

Varför har dagens tjejer och kvinnor så mycket smink på sig och en mängd olika lösdelar...tex lösögonfransar, löshår, lösnaglar, lösbröst, lösrumpor?

Ser man inte att man gör sig billigare och fulare med all denna smink och lösdelar? 

Om det står två kvinnor bredvid varandra och den ena ser bättre ut än den andra, men den som ser bättre ut har ansiktet nersmetat med smink + en massa lösdelar, då blir den naturliga tjejen genast upplyft i min trångsynta manliga hjärna och anses finare.

• Svar på tråden Varför så mycket smink & lösögonfransar?
  • Svedenborg
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 19:26:07 följande:
    De sminkar sig för att de känner sig nakna och fula utan smink, de lägger på som en mask. Bara för att kvinnor är i medelåldern behöver inte det betyda att de är självsäkra och känner sig bekväma utan smink men de flesta mognar ändå och börjar med åldern acceptera sitt utseende mer.
    Det märks att jag talar med en som vet! Tack för svaret!

Följdfråga.

Ser de inte själva att de använder för mycket smink eller att masken döljer deras naturliga skönhet? Ser varken de unga eller de äldre att de gör sig fulare än vad de egentligen är? 

Vad fick dig att börja använda mindre smink och lösögonfransar å sånt...?
  • Solarn
    Svedenborg skrev 2019-10-06 19:42:00 följande:

Följdfråga.

Ser de inte själva att de använder för mycket smink eller att masken döljer deras naturliga skönhet? Ser varken de unga eller de äldre att de gör sig fulare än vad de egentligen är? 

För att era åsikter stämmer överens?

Jag sminkar mig för att det är mitt intresse och det ger mig möjlighet att vara kreativ, jag har noll talang för att måla och rita, pga en skada kan jag inte längre spela mitt instrument och jag kan inte skulptera eller något sånt, men smink ger mig iaf en möjlighet att vara kreativ, det är roligt. Så tråkigt med fördomar att jag måste vara barnslig och osäker för att jag sminkar mig.
  • Sofiesolstråle
    Solarn skrev 2019-10-06 20:06:15 följande:

För att era åsikter stämmer överens?

Jag sminkar mig för att det är mitt intresse och det ger mig möjlighet att vara kreativ, jag har noll talang för att måla och rita, pga en skada kan jag inte längre spela mitt instrument och jag kan inte skulptera eller något sånt, men smink ger mig iaf en möjlighet att vara kreativ, det är roligt. Så tråkigt med fördomar att jag måste vara barnslig och osäker för att jag sminkar mig.

Jag menar inte att alla kvinnor/tjejer som sminkar sig mycket är osäkra, men att det är så för många som sminkar sig överdrivet mycket.
  • Sofiesolstråle
    Svedenborg skrev 2019-10-06 19:42:00 följande:

Följdfråga.

Jag såg inte att jag var finare utan smink eftersom jag hade så dåligt självförtroende då. Jag tror att det berodde på det som jag skrev, jag blev mognare och fick bättre självförtroende.
  • Solarn
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 20:09:40 följande:
    Jag menar inte att alla kvinnor/tjejer som sminkar sig mycket är osäkra, men att det är så för många som sminkar sig överdrivet mycket.
    Fast det verkar vara vad du tror baserat på att du kände så.
  • Sofiesolstråle
    Solarn skrev 2019-10-06 20:52:08 följande:

Fast det verkar vara vad du tror baserat på att du kände så.

Fast jag känner ju andra kvinnor.
  • Solarn
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-06 20:53:53 följande:
    Fast jag känner ju andra kvinnor.
    Ja det är vi fler som gör.
  • Svedenborg
    Solarn skrev 2019-10-06 21:02:09 följande:
    Ja det är vi fler som gör.
    Vad tror du själv att det beror på att så pass många ändå sminkar sig på tok för mycket, vilket oftast får dem att se sämre ut än om de inte hade haft denna myckenhet av smink och lösögonfransar etc?
  • Pumakvinna
    Svedenborg skrev 2019-10-06 21:56:40 följande:
    Vad tror du själv att det beror på att så pass många ändå sminkar sig på tok för mycket, vilket oftast får dem att se sämre ut än om de inte hade haft denna myckenhet av smink och lösögonfransar etc?
    Mode och trender som skapar ideal som unga kvinnor speciellt vill följa. De vill vara moderna och kunna konkurrera med varann. Varje årtionde har sina skönhetsnormer. Nu har det varit mycket skulpturerade utseenden (contouring) och rumpor Mycket fejk. Det har varit omodernt att vara naturlig hos stora massan.Mycket av porrens ideal har fått fäste i samhället. Att vara sexig har blivit den största drivkraften hos kvinnor och vad som avgör vad som varit och är sexigt i porren är ju dess konsumenter, dvs männen.

De allra flesta kvinnor ser bäst ut med lite eller lagom med smink. Inte så många är vackra utan iallafall inte skandinaver och nordeuropéer.
  • Prinsessmamman

Värst är väl alla injektioner i läpparna som många tjejer gör nu. Ser ju fasen inte klokt ut!! Börjar ju bli mer vanligt än att gå till tandläkaren... Känns så iaf!

Svar på tråden Varför så mycket smink & lösögonfransar?