• Anonym (Q)

Potträning

Barn 1 testade vi runt 2 1/2 men han hade verkligen ingen koll eller något intresse alls så vi lade det på is. Ett år senare så tog vi bort blöjan på dagtid och sedan tog det ca en vecka med kissolyckor hela tiden och en månad med någon olycka i veckan. Bajseriet hade han dock full koll på nu. På natten blev han torr samtidigt utan olyckor.

Barn 2 testade vi med pottan när han var precis fyllda två och det gick väldigt bra. Kanske ett par olyckor i månaden. Han blev även torr på natten, men efter 6 månader som helt torr så började han om igen att kissa på natten. Det var inte kul då han helst inte ville ha blöja längre och vi tvättade mycket sängkläder under flera månader tills jag började ta honom till toaletten på småtimmarna när jag gick och lade mig.

Barn 3 hittade själv som 1-åring en potta i källaren och började använda den. Jag hade inte en tanke på att potträna henne mitt i smällkalla vintern med alla lager att dra på och av och tvätta vid olyckor. Hon hade stenkoll, men med minimal blåsa och kort förvarning med 20 minuters promenad enkel resa till storebrödernas skola så fick vi tvätta en hel del under den första vintern. 1-åringar är också mycket svårare att resonera och diskutera med än något år senare. Nattblöjan var hon nästan 4 innan vi kunde ta bort den.

Så mitt tips är att potträna när det inte är overallväder.

Svar på tråden Potträning