• Anonym (Mamma)

Potträning

Hur gammal var erat barn när ni började träna barnet att gå på pottan och hur gammal var barnet när han/hon lärde sig att gå på pottan?

• Svar på tråden Potträning
  • LFF

Första försöksomgången var när de var runt 2,5 år (tvillingar). Misslyckades, de var helt enkelt inte redo. Väntade ut dem tills de var 3,5 år. Då ville den ene bli blöjfri och vi sa att han fick visa hemma först att han kunde vara torr. Det var långhelg och det gick superbra. På måndagen fick han gå utan på förskolan och första veckan var det två olyckor. Några veckor senare ville den andre samma sak. Han fick samma villkor och det blev samma resultat. 

• LaFontaine

Vi började gå på pottan strax efter första födelsedagen. Vi upptäckte nämligen, i samband med att vi skulle ta ett urinprov strax innan, att dottern tyckte det var kul att kissa i pottan. Vi orkade dock aldrig ta tag i det mer än att vi kissade där då och då och att det var skoj när det funkade. När hon sen var ett år och åtta månader tog vi blöjan helt och hållet. När hon började förskolan vid två fick hon ha blöja ute, för det var roligare att leka än att säga till och vi orkade inte tvätta ytterkläder dagligen. Efter några månader tog vi bort den också (oftast visade det sig att personalen glömt att sätta på den) och då gick det utmärkt igen.

• isolande
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-03 14:15:24 följande:

Hur gammal var erat barn när ni började träna barnet att gå på pottan och hur gammal var barnet när han/hon lärde sig att gå på pottan?

Vår äldsta var 2,5 år, sonen 2 år och 3 måndar. Helt blöjfria dag och natt inom ett par månader. Det som tog lite tid var nattblöjan. Resten gick på ett par veckor (med någon olycka här och där)
  • cosinus

Barn 1-3 var tre år när vi pott-tränade på allvar. Det var trögt, de hade blivit alldeles för stora och fått alldeles för mycket åsikter om hur saker och ting skulle vara men då det är 2 år mellan alla barnen så hade jag inte ork att ta tag i både pott-träning och nyfödd så det blev som det blev.

Barn fyra började jag med vid 1.5 för att hon skulle vänja sig vid att bara sitta på pottan. Plockade blöjan en liten stund innan tvåårsdagen och det gick superfort och inga protester. Dock fick ju pottan följa med precis överallt i början. Hon har kissat på parkeringar, vid sidan om cykelvägar och på alla möjliga och omöjliga ställen innan hon började ha mer tid från att hon sa till och det faktiskt kom. Hon vägrade allt annat än potta så det var bara att ha med den, i bilen, under vagnen o s v.

• Anonym (Potta)

Mitt barn är 4 månader och har gått på pottan i cirka 6 veckor. Kissar på pottan nästan varje gång vi sätter honom där och bajsar nästan bara på pottan. Brukar sätta honom där efter mat eller sovstund eller när han visar tecken på att vilja gå. Mitt mål är helt blöjfri dagtid vid 1,5.

• Anonym (Sakta)

Vi började strax före 2- han tvärvägrade. Vi pratar springa åt andra hållet gallskrikandes i panik! Vi fortsatte prova då och då, men det tog nästan ett halvår innan han satte sig frivilligt. Nu börjar han säga till när han behöver gå- han blir 3 i november. Planen var ju att han skulle vara torr nu dagtid, men med denna vägran + en jobbig lillebror som tagi tid blev det inte så. Lillebror ska vi försöka börja tidigare med.

• LittleSunshine84

Började när han var 15 månader. Men han hade inte intresset, ville inte. Sen när han var ca 2 år fick han vattkoppor men mådde relativt bra. I väntan på att bli frisk testade vi att ta bort blöjan och det gick jättebra! Det blev som en sport och han tyckte att det var urkul. Sen blev det ett litet bakslag, ville av ngn anledning inte gå på toa/potta på dagis. Men nu är han 2.5 år och är torr :)

• Anonym (Q)

Barn 1 testade vi runt 2 1/2 men han hade verkligen ingen koll eller något intresse alls så vi lade det på is. Ett år senare så tog vi bort blöjan på dagtid och sedan tog det ca en vecka med kissolyckor hela tiden och en månad med någon olycka i veckan. Bajseriet hade han dock full koll på nu. På natten blev han torr samtidigt utan olyckor.

Barn 2 testade vi med pottan när han var precis fyllda två och det gick väldigt bra. Kanske ett par olyckor i månaden. Han blev även torr på natten, men efter 6 månader som helt torr så började han om igen att kissa på natten. Det var inte kul då han helst inte ville ha blöja längre och vi tvättade mycket sängkläder under flera månader tills jag började ta honom till toaletten på småtimmarna när jag gick och lade mig.

Barn 3 hittade själv som 1-åring en potta i källaren och började använda den. Jag hade inte en tanke på att potträna henne mitt i smällkalla vintern med alla lager att dra på och av och tvätta vid olyckor. Hon hade stenkoll, men med minimal blåsa och kort förvarning med 20 minuters promenad enkel resa till storebrödernas skola så fick vi tvätta en hel del under den första vintern. 1-åringar är också mycket svårare att resonera och diskutera med än något år senare. Nattblöjan var hon nästan 4 innan vi kunde ta bort den.

Så mitt tips är att potträna när det inte är overallväder.

• Michael Bergenstjerna

Vår första var 17 månader och blev helt torr på 3 dagar.
    Andra barnet var 21 månader, och för henne fungerade inte tre-dagars-metoden, så då fick vi prova en annan väg fram. Hon var helt torr vid 24 månader.

Svar på tråden Potträning