• Anonym (Sabina)

Min chef kallade in mig idag - wacko??

Vi hade arbetsplats möte idag på jobbet. 20 personer och chefen vid ?podiet?.

Två timmar långt.

Min p-tid på jobbet går ut och jag måste omregistrera parkeringen på mobilen. Vi har ingen smidig app för detta, utan alla mina uppgifter som mail telefon reg- nummer, kreditkortsnummer måste fyllas iigen på en hemsida på mobilen.

Efter mötet ville chefen stämma av en sak med mig. Plats och tid bokades ett par timmar senare. I ett stängt rum så beskriver hon hur besviken hon blir på hur oengagerad jag är som sitter med mobilen på mötet.

Jag tycker det är dagis-nivå. När jag håller i ett möte och någon pillar med mobilen 5 Minuter så antar jag att personen har något viktigt att utföra.

Just nu känner jag mig sjukt irriterad på att chefen ska lägga tid på attt kontrollera mig. Hon borde lita på sina medarbetare!

Visst det var ett helt sjukt tråkigt möte, men vad tycker ni?

Kontrollant eller bra ledarskap?

• Svar på tråden Min chef kallade in mig idag - wacko??
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Sabina) skrev 2019-10-03 00:19:16 följande:

Vad gör du om du får sms från förskolan att ditt barn ha feber?

Tänker att jag inte kan vara tillgänglig varenda sekund och att förskolan kan hantera det tills jag sett deras SMS, jag sitter inte och stirrar på mobilen utan kollar av när jag har möjlighet.
  • Elis73

Klart att du inte kan leka med mobilen på ett möte. Jag är sjukt förvånad över hur vuxna människor inte kan följa enkla regler (och nu refererar jag bl.a till min egen arbetsplats).

Tyst läge och utan vibration är grundläget på ett möte.Lär dagis/familj hur de ska agera om du inte svarar på första uppringningen (sms, ring den andra föräldern, ring receptionen, alternativ kollega vid akuta händelser, etc, etc). Planera sitt liv är något man själv har ansvar för.

Och febrigt barn dör inte av att vänta en stund innan återkoppling. Tror knappast att alla yrkeskategorier kan springa iväg omedelbart för att barnet fått feber... Hur tror ni att världen fungerade innan mobiltelefonerna?

Tips: väntar man viktigt samtal (eller har barn ensamma hemma som man vill vara 100% nåbar för) så säger man till innan mötet börjar, smyger sedan diskret ut vid behov. För banala saker som parkering kan man väl helt enkelt fejka ett toabesök och smita iväg 5 min ifall man nu inte insåg behovet innan mötet började.

Men möte över två timmar utan paus låtar också ganska orimligt. Något att ge din chef feedback på. 

Till mobilmognad nått alla borde det kanske vara som i skolan - låda vid ingången där mobilerna samlas.....

• Anonym (Emma)

Är du 15 år eller? Du beter dig så iaf.

Nej mobilen pillar man inte med på möten måste man kan så kan man informera om det först. Har du hört ordet respekt? Slå upp det annars.

• smulpaj01

Hade blivit superirriterad på dig både som chef och som kollega. Inse att det var du som gjorde fel och stäng av mobilen på jobbmöten!

• Anonym (**)
    Anonym (Sabina) skrev 2019-10-03 00:19:16 följande:
    Vad gör du om du får sms från förskolan att ditt barn ha feber?
    Då går man väl ut med en ursäkt att det är ett brådskande samtal.

• Anonym (Y)
    Anonym (Dålig chef som misstänklig gör direkt) skrev 2019-10-03 04:14:29 följande:

Jag känner likadant.

Mobilen har man alltid med sig ifall skolanHar alltid telefonen med mig eftersom skolan och förskolan behöver kunna nå mig. Blir några ggr per år att de ringer och meddelar att barnen fått feber eller kräkts, slagit sig.

Jag missade en gång att ta med telefonen och jag hade över 5 samtal missade från dem angående att sonen kräktes på skolan, aldrig mer.

Dålig stil av chefen att misstänklig göra dig framför alla så där.

Att du inte förstår skillnaden mellan att ha mobilen i beredskap om skolan ringer och att pilla på mobilen är inte chefens fel.

Du får säga upp dig om du känner dig kränkt över att inte få pilla på mobilen.
  • Liten till
    Anonym (Helt rätt) skrev 2019-10-03 04:53:00 följande:

Helt rätt av chefen, jag är så less på millenials som blir kränkta när folk säger åt dem att göra sitt jobb. Skärp dig för fan. Jag hoppas att du bad om ursäkt. Snällt också av chefen att ta det på sidan om, jag hade kastat en penna i skallen på dig för att få din uppmärksamhet.

+1
  • Anonym (Y)
    Anonym (Öh) skrev 2019-10-03 06:57:05 följande:

Tänker att jag inte kan vara tillgänglig varenda sekund och att förskolan kan hantera det tills jag sett deras SMS, jag sitter inte och stirrar på mobilen utan kollar av när jag har möjlighet.

Precis. Kan förskola/skolpersonalen inte hantera ett sjukt barn passar de inte till jobbet.

Självklart kommer man som förälder så fort man kan , men alla har inte ett jobb där man kan stirra på mobilen hela tiden och springa iväg samma sekund utan man svarar och hämtar sina barn så fort det är möjligt.

Pedagoger vet ju oftast vad föräldrar jobbar med och förstår att vissa kan komma snabbare än andra även om alla gör sitt bästa.

( Om någon medvetet struntar i att svara / hämta sina barn är en annan sak , men det är nog ovanligt . )
  • Anonym (duharfel)

Självklart sitter man inte och håller på med sin mobil på ett jobbmöte. Det är väldigt respektlöst och ger signaler om att man inte bryr sig. 

Behövde du förlänga din parkering hade du kunnat sagt att du behövde gå på toaletten och fixat det utanför möteslokalen. 

Det här ständiga fipplande med mobiler är så otroligt irriterande. 

• Bananböjaren

Ojdå, blev snöflingan kränkt när chefen utryckte en önskan om att snöflingan ska sköta sitt jobb? Född på 90-talet?

• beccagranen

Rätt av chefen, du har betalt för att vara på arbetet och fokusera på arbetstid. Dålig planering att inte fylla på parkeringsbiljetten innan mötet. Jag skulle ursäktat och förklarat situationen och tackat för att hon av respekt tog dig åt sidan och tog upp problemet. 

• Anonym (J)

Att ta sig en självkritisk funderare på den kritik man får är ingen dum idé.

• Jordfelsbrytaren

Jag brukar börja mina möten med att säga att behöver ni ta samtal eller gå på toaletten vilket folk såklart ibland behöver så gå ut härifrån och smyg in igen och sätt er när ni är klara. Är det ett längre möte på över 1 h ser jag alltid till att vi tar 5 minuter bensträckare mitt i.

Man sitter inte med telefon i handen under mötet. Det är jäkligt respektlöst! Spelar ingen roll om det är parkering,svara på ett mail eller dylikt bättre att du ursäkta sig och avlägsna sig några minuter.

• BurningDiamond

Får jag fråga hur tankeprocessen såg ut när du visste att du skulle på ett möte som skulle vara 2,5 timmar, och du väljer att bara betala för parkeringen för en del del av denna tiden? Vad var motivationen för att inte betala parkeringen för hela perioden från start?

En vuxen människa borde inte behöva bli tillsagd att telefonen ska läggas undan under ett möte. Det tillhör normal vett och sans.

Förskolan/skolan bör klara av att hantera ett sjukt/skadat barn under de minuter det tar för föräldern att smyger ut från sitt  möte och ringa upp skolan. Faktum är at dagis har funnits sedan typ 60-talet och skolor sedan medeltiden om inte längre, och det är först under de senaste ca 15 åren som det här med nåbarhet har blivit ett problem.

Svar på tråden Min chef kallade in mig idag - wacko??