Inlägg från: tossaliten |Visa alla inlägg
  • tossaliten

Amma och ge ersättning

Har en 3 v som inte riktigt växer som hen ska. Fått lägga till ersättning. Jag vill gärna amma så mkt som det går men känns som om hen väljer flaskan mer och mer. 

Jag undrar dock om det går att hålla igång mjölkproduktionen tex om man bara ammar 2-3 ggr per dag och sedan nattetid? Tycker det är smidigt att amma nattetid speciellt.

Någon som mest ger flaska men ändå kan behålla amningen?

• Svar på tråden Amma och ge ersättning
  • tossaliten
    TangiableArc skrev 2019-09-23 20:45:47 följande:

Ser nu att det inte alls var helamning du frågade efter... Sorry! Läste för snabbt. Skulle ta bort inlägget om jag visste hur!

Nä tacksam för sxar för vill helst helamma. Bara att hen inte går upp och verkar äta ordentligt.. . Så tar gärna råd om hur man får till amningen :) tack
  • tossaliten
    EllieJo skrev 2019-09-23 20:50:16 följande:

Åh!

Håller på precis som du gjorde just nu, brösten först, sen flaska med urpumpad mjölk så långt de räcker annars ersättning! Så skönt att höra att du fått igång amningen på heltid nu, vore såå skönt att komma ifrån detta heltidsjobb!! Haha

TS:

Jag har också lite klent med mjölk, kan du så prova att pumpa lite under dagen med, de har ökat min produktion mycket! Fick också Syntocinon spray utskrivet & det gör pumpningen mycket lättare! Tipstips!

Ingen på BVC har erbjudit mig spray. Kan man be om det?
  • tossaliten

Mitt mål är att helamma också och var därför skeptisk till flaskmatning. Började skedmata pga det men eftersom hen behövde större mängd ersättning så blev det allt för tidskrävande.

Nu är jag rädd att amningen inte ska fundera pga detta... ???? Därav frågan om det går att kombinera mem helst skulle jag vilja helamma.

Någon som använt amningsnapp som har råd om hur man ev får bort den också??

• tossaliten

Nu känns det som om mjölken sinar helt och hen blir bara arg och såklart inte alls mätt.

Hur gör jag nu???

Pumpa för att få igång det?? Behöver hjälp. Vill amma även om det inte är fullt

• tossaliten
    syntharen skrev 2019-10-01 11:35:06 följande:

Dessutom, hur ser viktuppgången ut? Ibland tycker BVC att bebisen har gått upp för lite och börjar direkt prata om tillägg fast bebisen är pigg och alert.

Hon gick ju ner i vikt och gjorde det under 2 v innan BVC rekommenderade ersättning. Då gav vi ca 30 ml med sked för att inte introducera flaskan men hon gick ner i alla fall så vi fick börja ge lite mer. 

Försökte amma mer och oftare men hon bara skrek och vägrade. Sög ca 5-10 min bara på varje..sedan var hon liksom färdig.

Hade svårt att hålla sig vaken trots alla försök typ...

Nu äter hon bara ersättning sedan 2 dagar typ. INnan dess ammade jag 2-3 ggr/dag men hon gillade det inte...

• tossaliten
    syntharen skrev 2019-10-01 12:36:19 följande:
    Aha, jag förstår, då är det ju lite besvärligare. Förstår att du vill amma men du ska absolut inte behöva kämpa som en galning för att få det att funka. Du och din bebis får förlorad tid när det är en sån stor kamp.

Jag vet hur det är, mitt första barn hade också svårt att få grepp om amningen och han gick ner i vikt så vi fick också börja ge tillägg i kopp. Jag kämpade med amning, pumpning och koppmatning i 4 veckor, sedan gav jag upp. Då kände jag att det var rätt beslut (även om jag idag tror att jag kanske hade kunnat få det till att funka med dom kunskaper jag har nu, efter första barnet fick jag två barn till som jag helammade utan problem), det blev en nöjd bebis och en lugnare mamma.

Tänk så här att din bebis har fått i sig bröstmjölk den första tiden med antikroppar i. Det är inte hela världen om du släpper amningen och pumpningen och helt går över till ersättning. Det är onödigt att göra det besvärligt för sig genom att försöka pumpa ut så bebisen kan få bröstmjölk även om man inte ammar.

Vill du amma så försök få kontakt med en amningshjälp, ska finnas på Facebook (har jag hört) eller en amningsmottagning.
    Tack för fina ord. NÄ jag har inte dåligt samvete eller så, mina andra 2 barn är också uppväxta på ersättning för det strulade då med. Ville bara gärna få det att funka och nu blir hon förstoppad av ersättningen så då känner jag mig ännu mer elak som inte fått amningen att funka :(
  • tossaliten

Varit iväg nu på BVC och växer bra men otroligt förstoppad och gasig. Skrikig och mår inte så bra.

Jag vill verkligen börja amma...har eg slutat sedan 1 v men ammat typ 1 gång per dag.

Nu vill jag ha alla tips i världen, stora som små, förut maratonamning...

Dricka? hur mkt ska man dricka per dygn
    Nån huskur för att öka upp mängden mjölk igen?
    Amma oftare än varannan timme, nån mening?
    Hur måste man äta för att öka mängden?
    RÅd att få bort amningsnappen!
    måste jag pumpa mellan eller är det bara dumt?

någon här som fått upp produktionen igen så man kan helamma?

Svar på tråden Amma och ge ersättning