syntharen skrev 2019-10-01 12:36:19 följande:
Aha, jag förstår, då är det ju lite besvärligare. Förstår att du vill amma men du ska absolut inte behöva kämpa som en galning för att få det att funka. Du och din bebis får förlorad tid när det är en sån stor kamp.
Jag vet hur det är, mitt första barn hade också svårt att få grepp om amningen och han gick ner i vikt så vi fick också börja ge tillägg i kopp. Jag kämpade med amning, pumpning och koppmatning i 4 veckor, sedan gav jag upp. Då kände jag att det var rätt beslut (även om jag idag tror att jag kanske hade kunnat få det till att funka med dom kunskaper jag har nu, efter första barnet fick jag två barn till som jag helammade utan problem), det blev en nöjd bebis och en lugnare mamma.
Tänk så här att din bebis har fått i sig bröstmjölk den första tiden med antikroppar i. Det är inte hela världen om du släpper amningen och pumpningen och helt går över till ersättning. Det är onödigt att göra det besvärligt för sig genom att försöka pumpa ut så bebisen kan få bröstmjölk även om man inte ammar.
Vill du amma så försök få kontakt med en amningshjälp, ska finnas på Facebook (har jag hört) eller en amningsmottagning.
Tack för fina ord. NÄ jag har inte dåligt samvete eller så, mina andra 2 barn är också uppväxta på ersättning för det strulade då med. Ville bara gärna få det att funka och nu blir hon förstoppad av ersättningen så då känner jag mig ännu mer elak som inte fått amningen att funka :(