Inlägg från: Anonym (Sam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sam)

    Hjälp mig!

    nnnnnnnn skrev 2020-08-16 09:19:10 följande:

    Du bör starkt fundera på att sätta ditt barn i någon specialskola.
    Det är oroväckande att utredningen inkl det ganska snabba WISC-testet har tagit nästan 1 år att genomföra trots att skolan måste befinna sig i ett kristillstånd pga ditt barns beteende.
    Det låter ganska konstigt att du inte ens fått ett svar på wisc, så du vet om ditt barn är särbegåvat eller kanske i andra änden av den skalan...

    Konstigt också att detta beteende inte uppmärksammats på förskolan eller av dej om ditt barn varit hemma med dej istället för att gå på förskola.

    Eller har problemen varit där hela tiden? Kanske har du själv svårt att förstå utveckling hos barn och olika beteenden? Kanske är det läge att du själv funderar på att utreda även dej själv? Som du vet så tar det tid, så du bör vara snabb med att begära detta om du ska hinna få hjälp i tid tex innan ditt barn går in i tonåren. Om du själv får hjälp med dina eventuella svårigheter så kommer du ha lättare att klara av ditt barns svårigheter.

    Och se till att du får wisc-testets svar!!! Har inget wisc-test utförts ännu så ifrågasätt starkt varför detta dröjer...


    I detta sammanhang, varför tänker du att WISC test är det mest akuta? Nyfiken.

    Till TS,
    Om du inte trollar så är mitt råd till dig att söka hjälp i din föräldraroll också. Säger det i all välmening. Jag tänker att en del av dig nog förstår detta också, annars hade du inte skrivit en tråd om detta. Jag tror att du förstår att detta är något som inte du enkom kan hantera. Det är ingen skam i att be om hjälp!

    V g din son så måste jag säga att det låter väldigt avvikande det du skriver. Att se det som "han är liten" eller "busig" hjälper inte honom ett dugg. Tvärtom. Ja, han är liten men vissa delar du beskriver skulle vara avvikande även för ett 2 årigt barn! Och detta ska inte missuppfattas som busighet heller.

    Särbegåvade barn kan absolut bli utagerande pga understimulans. Men det ska inte heller sammankopplas med det beteendet du beskriver hos ditt barn. Ett understimulerat barn kan möjligtvis bli störande i en klass pga eleven redan kan det som genomgås och därmed finner det tråkigt och uttjatat att sitta med. Men ett särbegåvat barn stoppar ej fjärilar i munnen eller springer runt med avföring!
    Sen blir jag nyfiken på om du anser att det finns andra indikationer på särbegåvning, eller är det just understimulering och utagerande beteende du fäst dig vid? Jag skulle inte ens klassificera det du beskriver som utagerande beteende faktiskt. Oroväckande beteende. Bra att en utredning görs! 

    Jag skulle inte heller sammankoppla det med AST/ADHD. De allra flesta barn med dessa diagnoser beter sig INTE som du beskriver ditt barn. Inte sagt att han ej kan ha detta, men jag skulle gissa på att det ligger något mer bakom din sons beteende. Lycka till!
Svar på tråden Hjälp mig!