Anonym (Sam) skrev 2020-08-17 13:57:42 följande:
I detta sammanhang, varför tänker du att WISC test är det mest akuta? Nyfiken.
Till TS,
Om du inte trollar så är mitt råd till dig att söka hjälp i din föräldraroll också. Säger det i all välmening. Jag tänker att en del av dig nog förstår detta också, annars hade du inte skrivit en tråd om detta. Jag tror att du förstår att detta är något som inte du enkom kan hantera. Det är ingen skam i att be om hjälp!
V g din son så måste jag säga att det låter väldigt avvikande det du skriver. Att se det som "han är liten" eller "busig" hjälper inte honom ett dugg. Tvärtom. Ja, han är liten men vissa delar du beskriver skulle vara avvikande även för ett 2 årigt barn! Och detta ska inte missuppfattas som busighet heller.
Särbegåvade barn kan absolut bli utagerande pga understimulans. Men det ska inte heller sammankopplas med det beteendet du beskriver hos ditt barn. Ett understimulerat barn kan möjligtvis bli störande i en klass pga eleven redan kan det som genomgås och därmed finner det tråkigt och uttjatat att sitta med. Men ett särbegåvat barn stoppar ej fjärilar i munnen eller springer runt med avföring!
Sen blir jag nyfiken på om du anser att det finns andra indikationer på särbegåvning, eller är det just understimulering och utagerande beteende du fäst dig vid? Jag skulle inte ens klassificera det du beskriver som utagerande beteende faktiskt. Oroväckande beteende. Bra att en utredning görs!
Jag skulle inte heller sammankoppla det med AST/ADHD. De allra flesta barn med dessa diagnoser beter sig INTE som du beskriver ditt barn. Inte sagt att han ej kan ha detta, men jag skulle gissa på att det ligger något mer bakom din sons beteende. Lycka till!
Inte mest akuta egentligen, men något som verkligen skulle kunna räta ut en hel del frågetecken och ge ett svar som är tydligt och som kan förklaras för TS tex att ditt barn är särbegåvat eller ditt barn har en intellektuell funktionsnedsättning.
Tycker bara att det låter otroligt att TS barn har varit normalfungerande under förskoletiden, men nu har otroliga stödbehov. Så jag gissar att ifall detta är sant, så har problemen varit där hela tiden men eventuellt bortförklarats med "omognad" eller "kommer växa till sig snart".
Det låter också otroligt att TS barn har så stora behov och skolan ställer upp med så stora resurser och ändå tar det så lång tid att få svar på något alls..