Skulle ni acceptera?
Anonym (Villrådig) skrev 2019-09-18 22:14:20 följande:
Tidigare ikväll hade jag och min man en kortare argumentation, inget bråk eller så men vi tyckte olika. Så säger han ?men håll käft nu? till mig inför barnen. Tycker ni det är ett okej beteende som ni hade accepterat?
Jag tror inte någon tycker att det är okej att använda sådana ord till någon, det tror jag inte din man tycker heller i själ och hjärta.
Det är ingenting som bara ska kunna passera utan åtgärd för vem vill leva i en relation där man behandlar varandra med förakt och hat istället för värme och kärlek?
Samtidigt reagerar vi människor med ilska ibland och då händer det ofta att vi går över gränsen. Jag tycker det är mänskligt att ibland tangera vad som är okej. Dock är det viktigt att man efteråt kan prata om det och kunna erkänna sina felsteg och be om ursäkt för dem.
Så nej, jag tycker inte att man ska acceptera detta beteende, men vad lägger du i frasen "att inte acceptera"? Jag tänker att i en relation kommer båda från olika sammanhang som har olika gränser för hur "hemskt" olika fraser och beteenden är. Att leva tillsammans innebär till viss del att kalibrera sin egen moraliska uppfattning till en gemensam måttstock om hur kommunikation ska gå till. Så jag menar att man i relationen behöver visa sina egna gränser och lyfta vad man tycker är okej och inte så att man kan hitta en gemensam grund till var gränserna går.
En annan aspekt är förstås hur er relation ser ut i övrigt och vad du önskar med er relation. Har du exempelvis tröttnat på relationen och din man innan, kanske detta beteende blir droppen och du bestämmer dig för att lämna. Anser du istället att er relation är fylld av kärlek och värme, kanske det är dumt att låta en enda sådan incident förstöra den, utan diskutera situationen och försöka hitta lösningar inför framtiden.
Sedan är det förstås viktigt att försöka förstå vad som provocerade din man och orsaken bakom hans kraftiga reaktion. Blev han arg för att du ifrågasatte honom inför barnen och provocerade fram ett bråk? Tyckte han att det var en fruktansvärt orättvis beskrivning när du berättade att du gjorde allt hemma i vanliga fall. Eller hade han haft en verkligt jobbig stund med barnen och hade ansträngt sig till sitt yttersta för att du skulle få avlastning och därför blev ilsken när du inte verkade uppskatta hans ansträngningar?
Det där vet vi ju inte förrän du pratar med honom och diskuterar hans orsaker. Det ursäktar inte hans ord, tycker jag, men kan skapa en viss förståelse för hans utbrott.