• molly50

Skulle ni acceptera?

Anonym (Villrådig) skrev 2019-09-18 22:23:48 följande:

Kan inte säga att han är snäll. Han tycker aldrig jag gör något bra. Jag tar hand om barnen varje dag, fixar och lagar mat. Idag fick han göra det för jag var iväg på annat. När jag kom hem satte jag mig ner lite och det var det han blev sur på. Att jag varit iväg och när jag kommer hem bara sätter mig för han har ju fått fixa allt. Det var när jag sa att jag fixar ju alltid allt annars som han sa håll käften nu. Kändes inte bra inför barnen att höra..

Kanske insåg han att du hade ätt i det du sa. Men det ger ju honom inte rätten att svara dig på det sättet. I synnerhet inte framför barnen. Det är helt oacceptabelt.
    Men jag kan inte låta bli att undra varför du stannar kvar hos honom om han inte är snäll mot dig och dessutom inte hjälper till hemma med någonting?
    Jag hade aldrig accepterat det.
  • molly50
    Giftskåneman skrev 2019-09-18 23:01:18 följande:
    Ts tar upp hör hemskt det är för barnen att höra pappan säga så, hur mycket ts sagt till honom innan inför barnen vill inte ts berätta, i mina öron är det där det började.

Ts gör säkert allt hon säger hemma, betvivlar inte det, men hon kommer hem hungrig och trött och mannen börjar gnälla och hon låter det komma ut inför barnen, då kanske det är lika illa som håll käften?
    Men TS har ju berättat vad hon har sagt. Är det helt otänkbart för dig att det kan vara allt hon sa,eller måste hon ha sagt något mer?
    Eller kan TS man faktiskt kan vara en mansgris som inte tål att få hjälpa till hemma en kväll och sen bli emotsagd när han protesterar emot det?
    Jag har själv varit ihop med en sådan mansgris så jag vet att de finns.
  • molly50
    Giftskåneman skrev 2019-09-19 10:48:40 följande:
    Mesta tyder på att ts man är en bortskämd jävel, men din bortskämda jävel och hennes bortskämda jävel är inte samma person.

Det jag försöker komma fram till är hur och när och i vilken situation ts fick höra detta i?

Om hon ofta klankar ner på hans förmåga som pappa och partner eller om det kom fram under ett storgräl?

I ett storgräl där mycket som borde vara osagt sagt är inte håll käften nåt konstigt, men efter ts påhopp på mig tror jag det är mer än hennes kommentar som gjort han sagt så, det lågintensiva gnatandet kan vara lika nedbrytande som ett storgräl. Han fick nog helt enkelt, hon har fått nog men ts påhopp på mig får mig tro att det är mycket hon inte berättar.
    Oavsett om det var ett storgräl eller om han bara blev sur över att TS påpekade att det annars brukar vara hon som gör allt så är det inte ok att be sin partner att hålla käften. Det är nedsättande och översitteri.

Du tycker att TS har ägnat sig åt påhopp på dig. Men du har ju inga som helst belägg för att TS själv har orsakat sin mans reaktion. Ändå så försöker du få det till att det är så det måste vara. 
    Det är ju inte heller ok.
    Jag kan förstå att det irriterar TS.
  • molly50
    Giftskåneman skrev 2019-09-19 17:33:25 följande:

Nä, få normala säger så utan att bli provocerad, misstänker ditt ex inte var redigt redig

Menar du att även män som misshandlar gör det för att de blir provocerade?
    Mitt ex inte bara kallade mig för saker utan misshandlade mig dessutom.
    Var det mitt fel då? Tror du att jag provocerade honom till det?
  • molly50
    jrockyracoon skrev 2019-09-19 18:15:15 följande:
    Ja, det är inte själva ordvalet utan personangreppet från TS som jag tycker är fel.

Jag tycker inte att det är ett omöjligt scenario att "Håll käften" kom från en frustration inom mannen över något. Det ursäktar inte beteendet, men är ändå relevant i sammanhanget.

Egentligen spelar det ingen roll om det är en person eller 100 personer som påstår något om en person. Det blir inte mer sant för den sakens skull. Jag tänker att det är svårt att försvara sig mot ett påstående som är så övergripande. Det är därför jag tycker man ska citera ordagrant om man vill komma med sådana anklagelser. Och då passar det bättre att man gör det i den tråd det gäller. Man kan ju även tänka sig att personen har tagit intryck av kritiken och ändrat sig, så då ska han väl inte behöva ha stämpeln på sig i alla nästkommande trådar?

Jag har sagt hela tiden att jag själv inte tycker att det är okej att säga "Håll käften" till någon. Även i de två inlägg av mig som har blivit anmälda och borttagna. Inte ens en stark provokation kan ursäkta ett sådant beteende, tycker jag även om det kan vara en förklaring.

Men det jag tyckte var intressant i diskussionen var andras rättighet att framföra svar till TS som gick emot hennes åsikt. Det har jag märkt i många andra trådar också, d.v.s. att trådskrivare går till angrepp om någon kommer med en avvikande åsikt. Ofta med argumentet att majoriteten tycker något annat. Det är tråkigt om potentiellt intressanta debatter solkas ner p.g.a. att vissa åsikter censureras bort av anmälningar och angrepp.

För även om jag tycker helt motsatt som "Giftskåneman", så tycker jag att han har rätt att framföra sin åsikt och att motsatta tankar än vad jag har ändå har plats i en diskussion.
    Oavsett om man blir provocerad eller inte så tycker jag inte att det är ok att be sin partner att hålla käft.
    Det är nedlåtande och känns som en slags härskarteknik man tar till när argumenten tryter.

Jag mins inte alla trådar han har skrivit i. Men det saknar väl egentligen betydelse då det inte är honom tråden handlar om.

Jag har annars fått känslan av att det ofta är TS som får utstå påhopp och blir skuldbelagd för de problem som h*n skriver om.
    Självklart ska alla ha rätt till en åsikt. Men ibland så kan det vara bättre att hålla åsikten för sig själv om det t ex är något som kan upplevas som sårande för någon annan.
Svar på tråden Skulle ni acceptera?