• Anonym (Hur?)

Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?

Sverige har gått ifrån att vara ett religiöst land till extremt sekulariserat, hur kunde det ske? Varför?

Och varför är det nästan bara Sverige som blivit sekulariserat jämfört med andra länder där majoriteten fortfarande är religiösa?

Det skrämmer mig att Sverige blivit såhär..

• Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?
  • Anonym (Eh!)
    korngryn skrev 2019-09-18 22:45:41 följande:

Att folk tänker själva och tror på vetenskap i stället för sagor är bara positivt.

Vetenskap leder också till välstånd, till skillnad från religion!
  • Anonym (***)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 22:13:04 följande:
    Allt det berodde inte på religion.
    Vad menar du, att kyrkan stöttade kvinnor som fick barn utanför äktenskapet, att kyrkan stöttade homosexuella, att kyrkan fördömde barnaga?
  • Smörjsmurfen
    Anonym (***) skrev 2019-09-19 09:01:27 följande:

Vad menar du, att kyrkan stöttade kvinnor som fick barn utanför äktenskapet, att kyrkan stöttade homosexuella, att kyrkan fördömde barnaga?

Det gjorde inte kyrkan förren efter att det blivet norm i övriga samhället.
  • Anonym (EN)
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:40:38 följande:

Sverige har gått ifrån att vara ett religiöst land till extremt sekulariserat, hur kunde det ske? Varför?

Och varför är det nästan bara Sverige som blivit sekulariserat jämfört med andra länder där majoriteten fortfarande är religiösa?

Tycker det är fantastiskt. Religion är skit. Det visar att vi kan tänka själva
  • Anonym (sekulärt javisst)

Vad är det för fördelar du upplever med att ett land är "religiöst"? Är det så att etik och moral i ditt huvud sitter ihop med just religion? För de flesta svenskar är de skilda saker.
    Vi lever inte i en teokrati och för mig är religionen en privatsak. Jag som privatperson må vara troende men jag anser att alla offentliga samhällsfunktioner ska fortsätta vara sekulära, så som de varit i hela mitt liv (är 50+).

• Åsa
    Anonym (Hur?) skrev 2019-09-18 21:40:38 följande:

Inte bara Sverige.  Det finns undantag (Norge är mer präglat av kristendomen än Sverige, det katolska Irland likaså.) men annars är det en genomgående trend i det mesta av Västeuropa. Befolkningen i dagens Spanien eller Tyskland är inte heller särskilt religiösa, Det offentliga Frankrike är mer uttalat sekulärt än Sverige. 

Märk väl att sekulärism inte innebär att man är emot religion eller utövandet av religion, vad man motsätter sig är att en religion inkräktar i livet hos personer som inte följer den.
  • Anonym (Ok)

Det viktigaste orsaken tror jag är utbildning. Man lär sig tänka kritiskt, om olika religioner m.m..

Andra orsaken är staten som skyddsnät. Vi är inte tvungna att lyda klanledare eller religiösa ledare för att accepteras. 

Religiösa människor är lata och fega. Man kan helt enkelt gömma sig bakom religionen. T.ex använder du inte bälte, för skulle du krocka och dö så är det ju guds vilja m.m.. Begår du brott kan du alltid förlåtas och behöver inte känna ånger.. 

Tycker inte vi behöver mer bevis hur religion skadar och vissa religioner är så klart värre än andra. Islam t.ex är väl överbevisat en katastrof för demokratin. 

• Dr Nail

Sverige har inte alls blivit mindre religiöst. Vi har helhjärtat omfamnat den av staten påtvingade, onaturliga religionen av västerländsk liberalism och humanism. Det är en dum och svag religion (i princip kristendomen minus Gud), men vi har den nu i vårt land.

• Åsa
    Anonym (Ok) skrev 2019-09-19 10:47:53 följande:

Religiösa människor är lata och fega. Man kan helt enkelt gömma sig bakom religionen. T.ex använder du inte bälte, för skulle du krocka och dö så är det ju guds vilja m.m.. Begår du brott kan du alltid förlåtas och behöver inte känna ånger..

Det där var en fånig generalisering. Bristfälligt personligt ansvarstagande finns hos enskilda personer, sedan må de vara religiösa eller ej. Det är inget som ligger i det religiösa som sådant. Vad gäller att ta ansvar och syndaförlåtelse går det tvärtemot praxis i de religioner jag känner till (reservation för lokala skillnader och hur enskilda kan uppfatta sin religion, i motsats till hur präster etc uppfattar den). Förlåtelse inom t ex katolicismen _kräver_ ånger och bättring/gottgörelse, islam likaså. Ingendera säger att denna förlåtelse fritar personen från praktiska följder på jorden av sina handlingar.

Ånger i sig är iofs intressant, skam och ånger bottnar ju i samhälleliga normer där ångern fungerar som förebyggande mot handlingar som samhället fördömer, alltså sådant de flesta anser är skadligt för samhället. Vad som ger upphov till ånger och skam skiljer sig  i olika grupper, även  inom samma länder och religioner.
  • Smörjsmurfen
    Åsa skrev 2019-09-19 12:29:06 följande:

Det där var en fånig generalisering. Bristfälligt personligt ansvarstagande finns hos enskilda personer, sedan må de vara religiösa eller ej. Det är inget som ligger i det religiösa som sådant. Vad gäller att ta ansvar och syndaförlåtelse går det tvärtemot praxis i de religioner jag känner till (reservation för lokala skillnader och hur enskilda kan uppfatta sin religion, i motsats till hur präster etc uppfattar den). Förlåtelse inom t ex katolicismen _kräver_ ånger och bättring/gottgörelse, islam likaså. Ingendera säger att denna förlåtelse fritar personen från praktiska följder på jorden av sina handlingar.

Ånger i sig är iofs intressant, skam och ånger bottnar ju i samhälleliga normer där ångern fungerar som förebyggande mot handlingar som samhället fördömer, alltså sådant de flesta anser är skadligt för samhället. Vad som ger upphov till ånger och skam skiljer sig  i olika grupper, även  inom samma länder och religioner.

Såg senaste igår ett klipp med en Iman som högljutt deklarerade att en person som dagligen våldtog barn, mördade osv men bad sina 5 böner om dagen fortfarande var oerhört mycket bättre än en person som skötte sig men inte bad till gud. Bönen är det som räknas när man ställs inför gud.
Svar på tråden Hur kunde Sverige bli ett så sekulariserat land?