Andersson123 skrev 2019-09-15 19:29:53 följande:
Hej. Jag har en fråga till er som fått beviljat att välja kön via ivf pga ärftlig sjukdom hos den ena könet.
Hur gick processen till ? Vad för sjukdom gällde det? Och på vilket sätt behövde ni redovisa kring det? :)
Har själv gjort ivf och har 4 embryon i frysen, men skulle vara intressant att veta då vi har en person med en ärftlig sjukdom på min mans sida och jag var så rädd under min graviditet att vårat barn skulle drabbas och vill helst slippa riskera det till nästa graviditet.
Jag känner 1 par som har gjort det och 2 par som har blivit nekade.
Paret som blev beviljade bär båda på en gen. Det är extremt stor chans att både mamma och pappa för över den genen till barnet och blir det en pojke är det stor risk att han insjuknar. Dom har en son som fick den genetiska sjukdomen vilket innebär att han inte kan röra sig då hans muskler förtvinar och han kan inte andas själv så han har track. Typer brukar barnen med sjukdomen somna in för tidigt och det finns inga barn som har blivit äldre än 10 år. Han är nu 3 år.
Dom fick en frisk flicka för 1 år sedan via landstinget.
De andra 2 paren har nå sjukdomar som drabbar kvinnor i släkten men då det enbart är i släkten och varken mamman eller pappan är sjuka så har dom blivit nekade.
Ena paret chansade och fick en frisk flicka.
Det andra paret åkte utomlands och valde kön och bekosta allt själva .